Læsetid: 2 min.

Europæer, stem blankt

Debat
26. september 2000

Er man for europæisk fællesskab og mod bureaukrati – er der kun én løsning

280900
Ejvind Larsen efterlyser nogle visioner fra nej-siden. Jeg er for et stærkt Europa, gerne med fælles økonomi, fælles pas, måske også hær og udenrigspolitik. Blot er jeg bange for den konsekvente bureaukratisme og det de-mokratiske underskud i EU. Derfor agter jeg at stemme blankt – og vil gerne hermed opfordre alle der som jeg er europæer, men har konstante kvalme over denne ’debat’ til at gøre det samme.

Ja-tæskeholdet på banen
Hvad bilder det politiske selvgode establishment sig ind og hvad tror de, at de opnår med at droppe enhver saglig argumentation for herefter at true os alle sammen til at mene at deres visions- løse politik er det eneste rigtige. Ejvind Larsen har selvfølgelig ret i sin efterlysning af visioner fra nej -siden. Blot kunne man forvente, at det politiske ja-tæskehold havde luftet deres vision, således at vi som befolkning havde en reel chance for at bedømme, hvor det bar hen. Mon ikke vi selv er nødt til at fremkomme med en vision? Danske politikere er bange for befolkningen, og tror ikke, at deres europæiske projekt er godt nok til, at vi kan tage stilling – måske mener de, at vi ikke kan forstå det, og at politik kun er for politikere?

Folket bliver splittet
Det er en del af et politikerliv at have visioner, der strækker sig længere end den aktuelle pengepung, og det er deres forpligtelse at fremlægge visioner for vores fælles fremtid – såvel den nationale som den europæiske og globale. Deres politiske visioner er den eneste mulighed, vi som vælgere har for at kunne tage stilling til hvilken fremtid, vi ønsker for det fællesskab, vi tilhører.
Politikerne har nok engang formået at splitte befolkningen og har gennem deres knibtangsmanøvrer gjort det endnu sværere at overbevise os om den nødvendige diskussion for den europæiske fremtid. Meget gerne en vision, der gjorde Danmark til en integreret del af Europa, men som sikrede, at dette Europa har en demokratisk tyngde, der vil betyde at den europæiske befolkning også i fremtiden interesserer sig for politik.
Det kan gerne være, at der ikke findes en enkelt formel på denne vision, så hvorfor ikke lave en tværgående tænketank, der kan fremkomme med en vision, der strækker længere end den aktuelle debat og som åbner for en folkelig visionær stillingtagen til den nødvendige europæiske fremtid. Gerne inden næste afstemning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her