Læsetid: 2 min.

Fjern fokus fra ekstremister

26. september 2000

Seriøs, kritisk og visionær journalistisk efterlyses

Islam
Jeg ved ikke, om jeg skal le eller græde over Helle Merete Brix kronik »Kritiske muslimer efterlyses« den 22. sept. På grundlag af en enkelt artikel på Islamisk Studiebogssamlings hjemmeside www.-islamstudie.dk slår hun mig i hartkorn med etablerede grupperinger, der på det kraftigste tager afstand fra mine synspunkter, fordi jeg taler om pluralisme og læser de religiøse tekster i forhold til konteksten – i stedet for ukritisk at videreføre en middelalderlig, chauvinistisk-patriarkalsk tradition.
Det er nødvendigt at være kritisk over for sig selv, den etablerede praksis og omverdenen, når der skal etableres en naturlig og bæredygtig sammenhæng mellem tekst og kontekst. Udelader man den ene af disse to faktorer, er man for alvor ude at svømme – og det gavner hverken én selv eller det omgivende samfund.

Utroværdigt
Helle Merete Brix føler sig åbenbart så pikeret over, at jeg i en artikel fremfører Koranens syn på homoseksualitet og citerer historiske eksegeters meget forskellige holdninger til emnet, at hun sætter mig i bås – tilsyneladende uden at læse andre af hjemmesidens artikler – hvorved hun sætter sin egen troværdighed over styr.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at Helle Merete Brix ville ændre holdning til mit engagement og virke, hvis hun ville gøre sig den ulejlighed at læse nogle af de mange artikler på hjemmesiden om f.eks. blasfemi, dødsstraf, mord og manddrab, køn og kønsroller, kontroversielle koranvers og menneskerettigheder – eller min bog Islam i europæisk klædedragt.

Ikke omkostningsfrit
Helle Merete Brix efterlyser kritiske muslimer – dem er der en hel del af.
De fleste vælger imidlertid at gå stille med dørene, for det er nu engang ikke omkostningsfrit at være offentlig skydeskive.
Jeg på min side efterlyser seriøs, kritisk og visionær journalistik, hvor man ikke kun fokuserer på et mindretals ekstreme holdninger, men prøver at afdække årsagerne og komme med konstruktive løsningsforslag. Og det kan man kun, dersom man er parat til at lytte
til og tale med de implicerede – i stedet for at tale om dem.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu