Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
25. september 2000

Tv’s ansvar
19. SEPT. – For et par uger siden blev der smidt molotov-cock-tails mod et asylcenter i Holeby. Det skete efter en periode med daglige indslag i nyhedsudsendelserne i DR1 og TV 2 om kriminelle asylsøgere og andengenerationsindvandrere, og med masser af interviews med fremtrædende politikere, der overbød hinanden i en fremmedfjendsk udlændingedebat, der gik på: Udlændinge er kriminelle, og danskernes tolerance er opbrugt.
I TV 2’s nyhedsudsendelser fortalte speakeren sig: De millioner, som blev uddelt til kvartersløft, skulle bruges i »kampen mod andengenerationsindvandrerne« – underforstået: kriminelle! Men hovedparten af kriminaliteten i Danmark udføres af danskere, og de fleste med udenlandsk baggrund er ikke kriminelle. Derfor er det et helt forvrænget billede, man får, når DR-Nyhederne efter en voldtægt af en 75-årig kvinde tager ud og interviewer asylsøgere i Ulsted og vrede brogere, der vil have asylcentret væk! Den ensidige, negative fokusering på kriminelle og fundamentalistisk indstillede udlændinge i tv øger fremmedhadet i Danmark.

Anne Nielsen
SOS mod Racisme
Nørre Allé 7,
Kbh. N

Sproglig manipulation
19. SEPT. – Nyrup har i sin desperate slutfase af ja-kampagnen indrykket en stor annonce rettet til tvivlerne mellem ja og nej til euroen.
Annoncen maler et rosenrødt billede af et Danmark efter et ja med tryghed, sikkerhed, velfærd og indflydelse, mens et nej vil efterlade Danmark isoleret, passivt, udsat for krise og spekula-tion mod kronen.
Til annoncen har Nyrup opfundet de fantastiske ord Den danske euro! Det var som pokker. I modsætning til Den fremmede krone? Denne danske euro skal vel så styres af den danske centralbank i Frankfurt af dens danske direktion og styringsråd.
Jeg har foretaget en lille sproglig analyse af Nyrups annonce og kan oplyse, at den 15 gange anvender ordene Danmark, dansk og danskere. I omtalen af ja-situationen anvender han ordet velfærd fem gange, ordet sikkerhed fire gange, ordet (med)indflydelse fire gange og ordet tryghed tre gange. I den korte nævnelse af nej-situationen nævner han to gange ordet isoleret, to gange krise. Mest interessant er det måske, at ordet demokrati nævnes nul gange, suverænitet nul gange.

Kai Lemberg
Sundvænget 9,
Hellerup

Ergo forbehold
20. SEPT. – På forsiden af dagens Inf. udtaler Ritt Bjerregaard om, de andre landes reaktion på et nej den 28. bl.a. »De andre vil sige, at først sagde vi nej til Maastricht, fik fire undtagelser og siger nu nej til euroen«. Jamen, det giver da god mening. For vi bliver nu spurgt om, hvorvidt vi vil af med det ene af forbeholdene, og det svarer vi forhåbentligt nej til. Ergo, det vi besluttede i 1993, står vi fast ved. Det kalder jeg konsekvens og lur mig, om der ikke er nogle kvikke hoveder i de andre EU-lande, der godt kan se det!

Bente Roaas
Østervang 139 st. tv.
3400 Hillerød

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her