Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
20. september 2000

Nogle spørgsmål
15. SEPT. – I anledning af Thomas Kaarsteds udmærkede artikel »Den sidste olympiske helt« i nærværende dagblad den 13. september, har jeg nogle spørgsmål, jeg søger svar på.
Forholder det sig ikke således, at doping har eksisteret i cykelsporten længe før Anden Verdenskrig? Jeg kunne måske omformulere det; når cykelrytterne i de tidlige årgange af Tour de France kørte etaper på op til 18 timers varighed, var det da helt uden brug af ulovlige midler?
Med hensyn til Claus Michael Møller-sagen er det så ikke mest retfærdigt, at sportsfolk konkurrerer på samme betingelser, forstået på den måde, at man har lige straf for lige uretfærdighed? (Eks. erkendte Zölle sit epo-forbrug og fik derfor maksimumstraffen på seks måneder, hvorfor skal CMM have fire gange så stor en straf for samme forseelse?).

Jeppe Lisdorf
Thomas Kingos Vej 8
9000 Ålborg

Spekulation
15. SEPT. – Nu truer ja-partierne os med spekulanter, der kan ryste vores økonomi. Men det var de samme ja-partier, der sikrede kapitalens frie bevægelighed. Åh, det var dejligt for spekulanterne.

Mikael Witte
folketingskandidat for
Enhedslisten
Gl Stillingvej 460, 8462 Harlev J

Falsk anklage
15. SEPT. – I Information den 6. september konkluderer Thue Damgaard Kjærhus, at »Venstrefløjen var... antijødisk (jvf. billedmaterialet i VS Bulletin), men ikke antisemitisk.«
Han knytter i indlæggets første halvdel diskussionen til danske forhold, – og nævner begrebet »dansk antizionistisk historie«.
Som medstifter af VS har jeg altid nøje læst Bulletin og aldrig følt mig krænket som jøde, og har derfor svært ved at genkende Thue Damgaard Kjærhus’ påstand.
I anden halvdel af sit indlæg kommer Thue Damgaard Kjærhus’ påvisninger af hans påstande. Og her er der mærkeligt nok kun udenlandske referencer – Deutscher, Sartre, Adorno m.fl.
Historikeren Bent Blüdnikow, som jo er meget observant over for venstrefløjens forhold til Israel og jøder, har mig bekendt aldrig påpeget antijødisk billedmateriale i Bulletin.
Derimod findes Bulletin nævnt med en enkelt illustration i en retssag som Steen Folke anlagde mod overlæge A. Lademann i 1981, idet overlægen havde beskyldt Steen Folke, som repræsentant for »venstrefløj-en«, for at være antizionistisk og antisemitisk, og for at hans kritik af zionismen og Israels politik i virkeligheden er rettet mod ’jøderne’. Fra domsudskriftet kan jeg citere »i nævnte bulletin er trykt en tegning forestillende en kampvogn på larvefødder, hvis kanonrør er udformet som en syvarmet lysestage, og på hvis forplade er tegnet en Davidsstjerne«.
Retten kendte udtalelserne »jødehetz« og »propaganderet for antisemitisme« ubeføjede.
Tilbage står nu, at Thue Damgaard Kjærhus fremlægger dokumentation for sin påstand om Bulletin. (Fork. af red.)

Robert Refby
Slotsherrensvej 55, Vanløse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her