Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
12. september 2000

Karens volapykpanik
Send hellere hele det folkevalgte gemak ud på en øde ø.
Prøv at lave en statistik over, hvor mange uduelige politikere, der vil være om 20 år (en kvalmende tanke).
Det multietniske samfund er fremtiden. Danmark var, er og bliver intet kulturelt eller som samfund, uden verdens inspirerende, og dynamiske medvirken, den være sig muslimsk, jødisk, buddhistisk, kristen eller you name it.

Eva Kjeldsen
Hørdumsgade 53
København SV

Får vi ikke chancen igen?
7. SEPT. – »Hvis vi ikke stemmer ja, mister vi indflydelse,« fortæller man os.
Bare jeg kunne tegne. Så ville jeg illustrere dette med et billede af et forhandlingsbord med lutter store herrer. Måske med en enkelt kvinde? For bordenden titter Danmarks delegerede frem. Det er svært for mig at forstå, at demokratiet skulle blive stærkere, hvis man gør afstanden større ned til os?
To af hver tre tyskere er imod euroen. Dér har man valgt slet ikke at spørge de menige.
»Vi skal slet ikke være bange for, at den danske kultur trues. Vores danske kultur har altid fået værdifulde bidrag udefra,« siger vores kulturminister. Og det er jo rigtigt. Længe før EU og euro var vi i stand til at tage imod. Så hendes argument halter noget.
Både tilhængere og modstandere kan vist enes om, at emnet er vanskeligt. Det er virkelig svært at sætte sig ind i spørgsmålet om euroen. Nogen må jo have gjort det, men det er jo eksperter – dels fagfolk, dels – håber vi – nogle af politikerne. Og hvad gør vi andre så? Vi hælder vore stakkels forvirrede hoveder til de, relativt få, der har sat sig grundigt ind i emnet. Hvis alle eksperterne var kommet til samme resultat, ville det være nemt at stemme om euroen. Præcis som hvis vi tænkte på at investere i en aktie. Hvis alle aktie-eksperter sagde ja, ville vi vel løbe risikoen. Hvis aktie-eksperterne ikke er enige – ville vi turde tørre? Jeg vil nødigt være enig med Pia Kjærsgaard om noget som helst. Men jeg trøster mig med et citat fra Bertrand Russell: »To og to kan godt være fire – selv om det er en russer, der siger det«.

Sten Hegeler
Frederiksberg Alle 25
1820 Frederiksberg C

Kære Klaus Rifbjerg
7. SEPT. – Angående dit debat-indlæg »Ubehag« den 7. september. Du må sådan set selv om, hvor lidt selvironi du vil slæbe dig igennem tilværelsen med. For min skyld må du sådan set også selv rode med din mangel på humoristisk sans på den samlede danske forfatterstands vegne. Du må også godt fortælle hvem som helst at du synes min artikel i Politiken fra Gyldendals Efterårsreception er umorsom, »hjælpeløs« og »oser af underskud«. Men du skal fanden tage dig ikke kalde mit arbejde for åndløst og tillægge mig foragt for digtere.
Men allermest bør du have at vide, at det efter min mening forekommer skamløst at du bringer Joseph Goebbels ind i sammenhængen. Se lige at få lidt styr på proportionerne.

Henrik Vesterberg
Nørrebrogade 48, 2200 Kbh. N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her