Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
9. september 2000

Sidste punktum?
4. SEPT. – Det var overskriften på DR1’s dokumentarprogram med Lars Rugaard og Erik Valeur efter at et ’Undersøgelsesudvalg’ tidligere på ugen havde afleveret en rapport/undersøgelse nr. seks om Nørrebrosagen.
Sammenholdt med denne glimrende udsendelse og egen gennemlæsning af rapporten på fire bind må vi alle da håbe, at en eller flere af vores topjurister tager affære og til genmæle, når de har læst dette murstensmakværk! Med det danske folkestyre og vores selvrespekt in mente kan vi simpelt hen hen ikke leve med ’forløjelsen’.

Birk Keller
Wesselsgade 10
2200 Kbh. N

Massiv fortielse
5. SEPT. – Fire dage efter at lærerne nedlagde arbejdet på Abildgårdskolen i Vollsmose i protest mod vold, overgreb og trusler fra primært nydanske elever stadig ikke eet ord om sagen i Information. En uhåndtérlig historie fra den vrangvillige virkelighed, som er uforenelig med det verdensbillede, Information ønsker at promovere.
Som en af jeres forsideoverskrifter forleden meddelte: »Ingen tung kriminalitet på asylcentre« kan man vel efterhånden sige: »Ingen overlagte løgne i Information«. Bare en speciel vinkling her og massiv fortielse der, som et menighedsblad for Indre Mission fra før verden gik af lave. Ærgerligt. Som avis betragtet kan man ikke længere forlade sig på Information.
Niels Chr. Sauer
Meistersvej 42, Næstved
Miljørapport
6. SEPT. – sort på hvidt er sort
på hvidt men også sort på
hvidt er sort på hvidt

græsser gror på de
udvalgte steder under
en regn af sangfugle

solen bræger som
et beskidt får bekymring
det er et mildt ord

Carl Jørgen Nielsen
Enebærvej 6, Dronninglund

Hvor er det trivielt
6. SEPT. – Hvor er det trivielt med den Euro-afstemning. Det går jo nok som det plejer: I 1972 sagde de, at det var et rent økonomisk foretagende og slettede Ø i EØF, i 1986 var unionen stendød (som vi jo tydeligt kan se) og i 1992 ville der gå mindst 10 år inden næste folkeafstemning, hvis det blev et nej. Ved folkeafstemningen i 1993 betonedes så det samme og forbeholdenes holbarhed og substans. Her syv år efter, hvor de skal afskaffes, skal vi så tro på, at euro-indførelsen vil fremme dansk selvstændighed og hvad ved jeg, og at vi da bare kan melde os ud igen, hvis vi fortryder. Alt sammen efter bogen; og i sidste øjeblik skal der nok dukke et svindelnummer med truende undertoner op, som kan få danskerne til at stemme ja. Også trivielt. Men det, der ikke er til at holde ud, er, når vi til november hører danskerne – ganske som de plejer – sige:
»Jeg stemte godt nok ja den 28.september, men det har jeg fortrudt nu.« Et folkeafstemnings-ja opnået ved hjælp af løgn og bedrag ændres aldrig, det gør kun et redeligt opnÂet nej.

Kim Vilstrup
Vejgård Bymidte 61
9000 Aalborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her