Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

28. september 2000

Vorter
Jeg synes, at Per Holm Knudsen (26. sept) ser alt, alt for sort på fremtiden, hvis det bliver et ja. F.eks. så passer det slet ikke, at alle over 15 år får en vorte på næsen. Jeg tror rent ud sagt, at han bare prøver at skræmme alle os, der har en naturlig interesse i vores udseende, til at sætte vores kryds efter hans ønske. Jeg mener forresten overhovedet ikke, at man skal stemme efter udseendet.
Det synes jeg lige, at han skulle tænke på.

Peter Bidstrup
Mindevænget 3
Espergærde

Ja til bydel
26. SEPT. – Københavner, vågn op! Den 28. sept. har du en enestående mulighed for at give din mening til kende overfor de politikere, der sidder på rådhuset. Mange københavnere er i tvivl om hvad de skal mene om bydelsstyret, så lad os vende afstemningstemaet om så det ikke handler om et ja eller nej til bydelstyre, men et ja eller nej til Københavns Borgerrepræsentation: Skal København styres af Borgerrepræsentationen som den ser ud i dag? Derved vil afstemningen være meget klarere; – et nej til borgerrepræsentationen! Værsgo og stem ja til bydelsstyre .

Kasper Lund Kirkegaard
Hamletsgade 18, Kbh. N.

Det er jo ikke folket
22. SEPT. – Ville de interviewede Østeuropa-ambassadører acceptere, at Danmark blandede sig (lige så belærende) i frie østeuropæiske valg? Et demokratisk ramaskrig ville runge!
Når ja-sigere fastslår, at »Østeuropa vil med«, lyder det smukt. Ofte er dette bare ikke befolkningerne, men politikerne og de velbjergede – f.eks. ambassadørerne. Alle har vel lov at udtrykke deres synspunkter. Vi mener faktisk, at vores østeuropæiske venner bør spørges ved folkeafstemninger. Begrædeligvis er det mikroskopisk lidt, deres regeringer fortæller dem om Unionen. Samtidig lider de under EU’s urimelige (ØMU)optagelseskrav og skal sluge hele molevitten i et væk uden chance for spørgsmål i idéfasen. Er det socialt sundt? Solidaritet fødes af kærlighed og visdom, ikke tvang. Tror man virkelig, EU har patent på solidaritet med Østeuropa? Hvilket forsøg på følelsesmæssig voldtægt! Hvis det er så farligt at stå uden for ØMUen, er det dybest set udtryk for en EU-egoisme. Ja til globalt samarbejde – Nej til euroen!

Magnus Falko
Vesterbrogade 20A, Kbh. V.

Jeg, en hykler
23. SEPT. – I princippet synes jeg, at alle lande skal have deres egne sedler og mønter, men der er grænser. På en tur til De britiske Øer – der er mange små foruden de to store – var jeg i seks lande: Danmark, England, Wales, Irland, Skotland og så lidt længere end planlagt i Norge, fordi færgen til Hirtshals måtte returnere efter timers kamp mod bølgerne. Fire forskellige slags mønt fik jeg brug for, og – når sandheden skal frem – indrømmer jeg, at jeg ikke savnede skotske og walisiske betalingsmidler. Specielt ikke sidstnævnte, da jeg kun sov en nat i Wales, hvor det i øvrigt kneb med mit keltiske.

Niels Stubkjær
H.C. Lumbyesgade 10, Kbh. Ø

Tips til tvivlerne
24. SEPT. – I år 2000 spiser vi mere pizza og pasta end sovs og kartofler – Gør det os mindre danske end i 1972?
Vi har fælles mønt i Gedser, Skagen, Ribe og Rønne. – Det er solidaritet. Hvad så med Middelfart, Milano, Paris og Thyborøn? – Et ja skaber et mere lige Europa på et højere niveau.
Hvad havde du stemt, hvis det var blevet bestemt, at den fælles europæiske mønt skulle være den danske krone? – Forskellen er ens!

Per Stangegaard
Lindevej 4
Dragør

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu