Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
7. september 2000

Tænk på et tal
*Indenrigsminister Karen Jespersen har udsendt det budskab, at hun vil skrive indvandrere og flygtninge i mandtal adskillige år ud i den ukendte fremtid.
Ved en tidligere EU-afstemning lancerede JuniBevægelsen budskabet: »Velkommen til 40 mio. polakker!« Hensigten med disse to budskaber synes ens: Vi skal overvældes af angsten for det ukendte. Det var – og er – stemmefiskeri i høj sø!

Ole Olsen
radikal folketingskandidat
Munkesøvej 21 B
Roskilde

Færre fordele ved ja?
1. SEPT. – Jeg læste forleden en ja-politiker bedyre, at ØMU’en ikke udgør nogen fare for kongehuset. Nu ser jeg i Information, at statsministeren siger, at »det er helt løsrevet fra virkeligheden«, at ØMU’en vil føre til øget indvandring.
Men så er der jo efterhånden ikke mange fordele tilbage ved at stemme ja?

Niels K. Petersen
cand.scient.
Kirkestræde 47
4600 Køge

Husk at låse barnet
1. SEPT. – Forældre har jævnligt dårlig samvittighed, fordi det er svært at få tid til at være sammen med ungerne og evt. tale med dem. Og der er endda en del forældre, der er så uansvarlige, at de ikke har forsikret deres børn, bliver vi mindet om, når vi ser reklamer på TV2.
Det sker, at en barnløs kvinde stjæler en barnevogn med baby. Så er mit spørgsmål til forsikringssælgeren: Hvor stor erstatning får moderen (evt. faderen?) udbetalt. Er en dreng og en pige lige meget værd, og har man selvrisiko? Der er vel (halv)-søskende-rabat? Ellers kan det blive dyrt for en enlig mor med f.eks. fem børn.
Vi kender alle til utallige tilfælde af forsikringssvindel, og den form for kriminalitet er også nærliggende på dette område. Et barn lever måske ikke op til forældrenes forventninger, eller det viser sig ikke at være pengene værd i forhold til andre goder. Så er det fristende at lade det forsvinde eller glemme det, når det er parkeret foran storcentret, hvor man hele tiden mindes om, hvor meget man kan få for pengene.

Niels Stubkjær
H. C. Lumbyes Gade 10
2100 København Ø

Steely Dan
2. SEPT. – Ole Knudsen anmelder den 30. august Steely Dan’s koncert i Valby hallen. Jeg skal ikke gå i clinch med Ole Knudsens uhyrligheder, men på rækken bagved os sad der under koncerten en person, der uafladeligt brægede sine egne ønsker gennem salen. Allesammen ønsker fra et bestemt album. På vores række antog vi, at det nok var det eneste manden kendte. Under læsning af Ole Knudsens arrogante anmeldelse tænkte jeg, at denne person måske havde været ham, men da jeg nåede til vejs ende i den så jeg, at det ikke kunne være tilfældet. Forklarelsens lys bredte sig: Ole Knudsen har anmeldt en koncert, der angiveligt skulle have fundet sted søndag. Han har været der helt alene! Vi andre var der jo om mandagen, og vi var nogle stykker, der havde en helt anderledes og positiv musikoplevelse. Og tak for det!

Mona Østergaard
Højgårds Alle 10
2880 Bagsværd

Svar: Ole Knudsen er kun ansvarlig for sin mening om koncerten mandag. Ikke for redaktionens fejlagtige tidsangivelse. Red.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her