Læsetid: 2 min.

Mere Superbrugs end union

Debat
25. september 2000

Når Vorherre er aktiv i Kolding, kan han vel overtales til at lade et mirakel eller to ske på Sjælland – sagde pr-manden

Mirakel
Kurator Kierkebye så eftertænksomt på Peter Panther.
»Jeg gad vide, ville det ikke være fornuftigt, om De forsikrede Deres risikoprofil, jeg mener, med den slags opgaver?«
Peter, freelance konsulent som jeg selv, havde netop fortalt om den sidste tids arbejde.
Undervisningsministeren havde ringet, fordi hun skulle tale i radioen om det danske sprog, og nu ville hun høre, om hun skulle holde sit foredrag på engelsk. Hun havde ganske vist ikke ofte tid til at lytte til Danmarks Radio, men hun havde indtryk af, at de inde i Rosenørns Allé er glade for engelsk og vist især amerikansk.
Peter havde sagt, at i betragtning af emnet burde hun nok tale dansk, det var et spørgsmål om autenticitet, og desuden var der ingen grund til at udsætte sig for at blive oversat.
For nylig havde en engelsktalende ekspert talt om »people with different class-backgrounds«, og det var blevet oversat til »folk med forskellig baggrund«. Sådanne små forskydninger kan godt invalidere meningen.

Lise er pænere
Økonomiministeren havde spurgt, om de skulle anbringe FDB’s Ebbe Lundgaard på forsiden af en euro-folder. Statsministeren havde nemlig ladet et ord falde om, at Europa var mere Superbrugs end union. Socialministeren var begejstret, men så havde Nyrup pludselig skiftet mening og sagt, at Lise Nørgaard var meget pænere. Hvem skulle hun vælge?
Peter havde givet Nyrup ret men tilføjet, at konnotationen måske var lidt ulden, da ingen bliver matador af et sparet vekslingsgebyr.
Kierkebye, som et par uger forinden havde arrangeret en udstilling med titlen »Invisible, yet unmistakable photographs«, havde afbrudt Peter med en bemærkning om, at Nyrup fik ham til at tænke på manden, der ikke kunne huske, om der var film i kameraet: Han åbner apparatet, ser at filmen er på plads,og lukker det, som han tror, hurtigere end lyset.

Et mirakel eller to
Københavns politidirektør havde bedt Peter om en vurdering.
Hun skal synge et par af Grundtvigs salmer offentligt. Hvis det nu lykkes, billedlig talt, at lægge tilhørerne ned, mon det så kunne være en idé, at afdelingsledere og delingsførere anvendte fremgangsmåden i konfrontationer med de mere udisciplinerede elementer af den københavnske befolkning?
Peter mente, at hun skulle spørge Johannes Møllehave, for hvem livet er en kæde af mirakler.
For øvrigt var det ikke helt usandsynligt, at salmesang kunne have en virkning. Det ser nemlig ud til, at Vorherre har vendt globaliseringen ryggen for at koncentrere sig om Vejle amt, hvor han udfører dentale mirakler. Flere inderligt troende har oplevet, at deres amalgam-fyldninger får et skær af guld, og de er overbevist om, at det hverken skyldes tobaksrygning eller okker i vandet.
Når Vorherre er aktiv i Kolding, kan han vel overtales til at lade et mirakel eller to ske på Sjælland.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her