Læsetid: 3 min.

Ikke en myg fortræd

Debat
29. september 2000

Hvor drager I dog grænsen, I voldelige forkæmpere for dyr?

Etik
Mig bekendt går I i Dyrenes Befrielsesfront ind for vegetarisk levevis, fordi I anser liv for ubetinget helligt og derfor modsætter jer at dyr slås ihjel. Men hvad med planter – hvorfor er det OK at slå planter ihjel? Og hvor går græn-sen? Er det OK at dræbe vandmænd? Koraller, fisk, myg, rotter?

Naturens mening
Et grundprincip i naturen er at dyr må slå andre organismer ihjel for selv at kunne leve; de andre organismer producerer da også et vældigt overskud af afkom, og det er naturens »mening« at hovedparten af dette afkom skal dræbes og ædes. Vi mennesker kan ofte sætte os ud over dette, men dyrene kan ikke. Hvis vi bryder naturens orden og undlader at slå ihjel, så gør vi det altså på menneskets præmisser, ikke på naturens og ikke på dyrenes. At frede dyr mod en påført død er altså ikke i overensstemmelse med de principper dyrene selv lever efter – det er et udtryk for nogle moderne storbymenneskers helt specielle tankegang.
Tidligere levede mennesker efter samme principper som rovdyrene. Nogle gør det stadig. Grønlands befolkning ville dø af sult hvis de skulle være vegetarer og ikke måtte dræbe rejer, fisk eller sæler. Skal Grønlands befolkning udryddes for et princips skyld, eller hvad ?

Vi mangler nogle rovdyr
I det moderne Danmark mangler rovdyr som ulv og los, der kunne regulere bestanden af andre dyr. I stedet må vi mennesker så påtage os reguleringen. Hvis der ikke, var jagt på rådyr, ville rådyr-bestanden stige til meget stor tæthed. Det ville give det enkelte rådyr et meget dårligere liv, end rådyr har nu, og det ville påføre naturen og landbruget vældige skader forårsaget af rådyr. Derfor er jagt nødvendig, uanset om vi ønsker at spise de nedlagte rådyr.

Jagt er nødvendigt
Jeg har hørt den indvending, at vi i stedet kunne løse problemet ved at give rådyrene p-piller. Skulle dette gennemføres, ville det kræve en ubeskrivelig stor og dyr indsats for at opspore samtlige hunner og give dem en sprøjte. Og når man var færdig med det, kunne man fortsætte med harerne, rævene, ringduerne osv. osv. En umulig tanke
! Nej, jagt er nødvendig.
Hvordan skal man bekæmpe rotter? Er det OK at anskaffe katte for at bekæmpe rotterne? Hvis ja, hvorfor er det så OK, at katten dræber en rotte, men ikke at mennesket gør det ?
Jeg har mødt en pige som deltog i animal rights bevægelsen i USA. Hun var vokset op midt i Dallas, 40 km fra nærmeste stykke natur eller landbrug, og var dybt fascineret af bare at se et dansk får. Det er klart, at et sådant storbymenneske er uhyre fremmedgjort over for naturen og har en rabiat trang til at gøre noget positivt for det der mangler i hendes liv – dyr. Men fremmedgørelsen bringer denne trang ud af proportion.
Det er fremmedgørelsen, der er problemet, snarere end minkavlen.
Også I, der slipper mink ud i naturen er åbenbart helt fremmedgjorte over for, hvad naturen er for noget, siden I skrupelløst kan udsætte naturen for de skader, som de mange forvildede mink anretter. I er også fremmedgjorte over for jeres egen, indre natur.
Unge mænd i 20-års alderen har en naturbestemt trang i retning af voldsomhed, kamp og aggressivitet. Jeres adfærd tyder for mig på, at denne trang er jeres egentlige drivkraft. I mangler udløsning for den, og søger efter et brugbart påskud for aggressivitet og hærværk. Det finder I så ved at sige: Alt liv er helligt. For mig at se er hærværket det væsentlige for jer, og påskuddet noget sekundært. For de mål, I kæmper for, er slet, slet ikke gennemtænkt. De kan ikke stikke ret dybt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her