Læsetid: 1 min.

I røg og damp på cykelstierne

9. september 2000

Bilerne holder ikke op med at ose, fordi arbejdsgiverne giver medarbejderne cykler

Cyklisk
Margrethe Auken vil have arbejdsgiveren til at betale for medarbejdernes cykler. Så vil flere cykle til arbejde. Jeg studsede lidt over forslaget. De fleste har allerede en cykel. Den er uundværlig i nærmiljøet, relativt billig og let at parkere. Det er næppe på grund af udgifterne, folk vælger cyklen fra. Det vigtigste er køretiden og komforten. I regn og blæst er bilen uovertruffen, og den er hurtigere. Kun i nærtrafik og myldretid, når de firhjulede blokerer kørslen, er cyklen bedst.
Mange er bange for at færdes i trafikken. Cyklisten er den, der bliver hårdest ramt ved kollision. Jeg har selv prøvet at lande på en kølerhjelm tidligt en morgen på vej til arbejde. Skrækken bliver siddende i nervesystemet længe efter.
Ubehaget ved at cykle skyldes i høj grad den voldsomme benzinos og brug af diesel.

Ved at omkomme
Cykelstierne ligger tæt på gaden, og i myldretiden er man ved at omkomme. Især er det galt, når man stopper ved et kryds med et dirrende udstødningsrør op i næsen.
Hvis man ikke har et jernhelbred, kommer man på arbejde med blokeret næse og ondt i hovedet allerede fra morgenstunden. Tidligere var det godt for helbredet at træde i pedalerne. I dag er det næppe sundt mere. Nej, der er ikke meget ved en fradragsberettiget hovedpine. Lad os hellere forbedre tog- og bustrafik. Det er man også i gang med, men det koster penge.
Pengene kunne udmærket komme fra afgifter på færdslen, f.eks. bompenge. Men billobbyen på Christiansborg er for stærk; byerne må ikke selv bestemme. De lokker i stedet med roadpricing, men det virker mere som taktik. Det varer måske ti år endnu, før systemet kan bruges. Bompenge derimod kan indføres hurtigt. Oslo by indhenter f.eks. årligt 700.000.000 kroner på kørselsafgifter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu