Læsetid: 2 min.

At fange en forvirret ungmø

16. oktober 2000

Vejret, som endnu styres af højere magter, har væsentlig indflydelse på historiens gang – se blot verdenslitteraturen

Litterært vejr
Thomas Glahn er løjtnant og Johannes Vig er lærer, men ellers er der mange ligheder mellem Hamsuns Pan og Hansens Løgneren. Begge er de ofre for en purung købmandsdatter, der vækker lyster, som er både jordiske og himmelske – og begge efterstræbes af en gift kvinde. At fange en forvirret ungmø er mere end svært, så de går på jagt. Når man skyder ind i flokken er der en ret stor chance for at ramme et bytte, og den ene fugl er lige så god som den anden.
Vi bliver sparet for mange problemer, når vi nu inden længe kan formere os ved kloning, og vore egne prægtige gener skal ikke mere blandes med en andens. Så får vi endelig god tid og kan læse alle de bøger, der kan lære os forførelsens kunst.

Flirt i Lyngby
Johannes Forføreren kendte alle knebene, og Søren K. fik da også Regine Olsens JA. At Søren inden han mødte Regine havde flirtet lidt med en præstedatter i Lyngby, Bolette, er mindre kendt. Og modellen til Edvarda havde Hamsun ikke mødt nord for polarcirklen. Nej, det var såmænd en Samsøpige, der satte gang i hormonerne, da den unge, sultne digter var frosset inde på Kattegatøen. Vejret, som endnu styres af højere magter, har væsentlig indflydelse på historiens gang. Er det derfor jeg altid skal se vejrudsigten, eller er jeg bare varm på Marie Hørby?
Martin A. Hansen døde (for) ung, og Hamsun døde (alt for) sent, mener de fleste. Omtrent det eneste jeg husker fra gymnasiets oldtidskundskab, er historien om Kleobis og Biton. Gud belønnede dem for en smuk gerning, ved at lade dem dø, da de var på toppen. Kun én ved, hvornår toppen er nået.
Af en eller anden grund husker jeg en replik af Michael Strunge i en radioudsendelse. Det var cirka ni måneder før han døde og replikken var uden sammenhæng med den første samtale. Han sagde: Livet er lykkeligt og guddommeligt.
Trods grundig søgen på Assistens Kirkegård har jeg ikke fundet hans grav. Ikke så mærkeligt – han er opstanden. Det er dommedag – hver dag!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu