Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

17. oktober 2000

Taburetter
12. OKTO. – Ulla Finds (UF) kronik den 11. okt. (»Unisexbørn«) passede på forbløffende vis med stud.mag. & stud.scient.pol. Mona Sheikhs (MS) kommentarer nederst på selvsamme side.
UF udpenslede generationen omkring de 30’s selvsmagende og individualiserede selvpromovering, og hvilke omkostninger generationens børn lider som følge deraf. Tankevækkende.
MS blotlagde derimod vores folkevalgte politikeres manglende habitus og efterfølgende leflen for den herskende popularitet. Dette skete i en så hysterisk og – nå, ja – selvpromoverende tone, at det stod lysende klart, at her var et åbenlyst eksempel på ovenstående! Nye, og spæn-dende tider følger, når MS og hendes jævnaldrende for alvor indtager taburetterne.

Morten K. Nielsen (33 år)
Dannevirkegade 24, 3tv.
1763 København V.

’Anslag’
16. OKT. – Kristen Bjørnkjær ved ikke, hvad han taler om! I sit ’Anslag’ om Danske digtere i det 20. århundrede i Information den 14.-15. oktober kritiserer han værket og hævder, at Inge Eriksens, Hanne Marie Svendsens, Gynther Hansens og Christian Skovs forfatterskaber ikke er ’med’ i den nye udgave. Det er ikke tilfældet, hvilket Bjørnkjær har kunnet læse på værkets hjemmesider på adressen www.danskedigtere. sdu.dk lige siden oktober 1999. En litteraturhistorisk fremstilling bør bedømmes på udvalget af forfattere, pointerer Bjørnkjær. Kritiske bemærkninger fra en journalist, der ikke ved, hvad han taler om, er det svært at tage alvorligt.

Anne-Marie Mai
Syddansk Universitet

Svar: Da jeg forleden erfarede, hvilke forfattere professor Anne-Marie Mai har ophøjet til stjerner i sin nye litteraturhistorie, fløj jeg straks i blækhuset. I kampens vrede er jeg kommet til at tillægge hende nogle fejltagelser, hun vitterligen ikke har begået. I den del af min kommentar (14.-15. okt.), hvori jeg refererer andre avisers anmeldelser, kritiserer jeg udeladelse af nogle forfatterskaber, som faktisk er omtalt i værket, Inge Eriksens og Hanne Marie Svendsens. Det beklager jeg naturligvis, ligesom jeg forstår, at Christian Skov og Günther Hansen er med i det forrige bind, som først udkommer senere(!), og det kunne jeg have læst på værkets hjemmeside. Hvilket imidlertid fordrer, at man havde haft kendskab til denne delvis hemmelige kanal.
Jeg blader dog fortsat – for nu at vende tilbage til substansen – forgæves efter selvstændige artikler om flere væsentlige forfatterskaber fra perioden (Jette Drewsen, Dea Trier Mørch, Klaus Lynggaard, Morten Sabroe, Jan Sonnergaard f.eks.) og fastholder kritikken af værket for at tviste litteraturhistorien et vist og ikke ringe antal grader. Er Asger Schnack virkelig større end Morten Søndergaard? Er Mads Brenøe virkelig mere betydelig end Sonnergaard?

Kristen Bjørnkjær

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu