Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
14. oktober 2000

Digtning
10. OKT. – Information roser på lederplads den 9. oktober det nyudgivne bind 3 af Danske Digtere i det 20. århundrede.
Læseren forstår at udvalget af forfatterskabsportrætter er prisværdigt, og ydermere at de forfattere der nu er i højsædet, er dem der blev betragtet som reaktionære i 1970’erne. Lederen slår fast at udvælgelse altid vil være subjektiv og nævner som eksempel Harold Blooms The Western Canon, hvor Bloom næsten udelukkende valgte værker af »døde, hvide mænd«.
Pointen ved diskussionen i USA af den bloom’ske kanon var dog ikke, at udvælgelsen var subjektiv, men at den var båret af en bestemt, højreorienteret politisk bølge i det amerikanske samfund.
Store dele af den hvide middelklasse, og ikke mindst hvide akademikere, havde fået nok af højrøstede kvinder, sorte, indfødte og spansktalende amerikanere som insisterede på at også deres litteratur var egnet til at blive udgivet, inkluderet i lærebøger, doceret på universiteter, diskuteret i tidsskrifter og aviser. Alting kommer jo som bekendt lidt sent til Danmark.
Information-lederens udsagn om at universitetsmarxismen, herunder formentlig den udmærkede Dansk Litteraturhistorie Bind 1-10, i modsætning til de Mai’ske portrætter var en »forbandelse ... og blev brugt som løftestang for ideologisk palaver« har et næsten bloom’sk Schwung.

Bodil Folke Frederiksen
Wildersgade 60A, Kbh. K

Robert Desnos
10. OKT. – Det glæder mig, at der nu er kommet en digtsamling af Robert Desnos på dansk. (Jeg har sådan drømt om dig.) Desuden får det mig til at tænke på nogle begivenheder i denne digters liv.
Surrealisterne eksperimenterede bl.a. med hypotetisk søvn, og Desnos tog aktivt del i disse eksperimenter, som blev ledet af ypperstepræsten André Breton.
Under den Anden Verdenskrig deltog Robert Desnos i modstandsbevægelsen, blev arresteret og anbragt i koncentrationslejren Terezin (Theresienstadt), hvilket forårsagede hans død i 1945.
En af Desnos’ surrealistiske digterkollegaer, Louis Aragon, skrev i 1960 et mindedigt eller, som han kaldte det, en klagesang over vennen.
Et af versene lyder således:
Jeg tænker på dig Desnos som rejste fra Compiègne
Som du en aften fortalte os i søvne
For at lade din egen profeti gå i opfyldelse til den bitre ende
Dernede hvor vort århundredes skæbne bløder.

Arne Hellingsøe
Toggangen 31, 2 C
2730 Herlev

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her