Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
9. oktober 2000

EU lig Europa?
4. OKT. – De bliver ved! Poul Nyrup Rasmussen (Danmarks svar på skumbananen) i DR1 krydsild – talte om, at Europa nu ville fortsætte uden Danmark – om et Europa i flere hastigheder. Professorer finder ud af, at selv om danskerne stemte nej til eu-roen, så vi opfatter vi os stadig som europæere. Alt sammen underforstået: EU er lig Europa.
Hvordan får vi stoppet denne fra Nyrup (og andre jasigere) sikkert bevidste manipulation – EU er ikke Europa. Uanset, at danskerne havde stemt ja til eruroen, var Europa gået videre, som intet var hændt i sit eget tempo – med alle sine ca. 40 lande og inklusiv EU. I og med, at jeg lever i Europa, er jeg lige så europæisk som alle, der går ind for EU – eller Pinsebevægelsen – eller norsk myseost.

Per Holm Knudsen
Mindevej 7,
Hammel

1,6 millioner statsløse danskere
5. OKT. – Jeg er sammen med 1,6 mill. andre danskere statsløs. Det er den eneste konklusion, der kan drages af politikernes og pressens kommentarer: »Befolkningen stemte nej«, »folket har stemt mod eliten«. Nu er jeg egentligt ret ligeglad, jeg er europæer, og der er heldigvis andre europæiske lande, hvor folk som mig stadig regnes med til »befolkningen«.
Jeg forstår godt, hvorfor bl.a. Information konsekvent skriver »folket« og »befolkningen«, problemet er nemlig, at hvis I erstatter »befolkningen« og »folket« med sandheden: »Den mindst uddannede del af befolkningen« og »den del af befolkningen, der ikke forstår, hvad makroøkonomi er«, bliver indholdet og især budskabet med artiklerne pludseligt noget helt andet. Og jeg er sådan set enig: Det er svært at argumentere for, at Danmarks fremtid skal afgøres af den mindst uddannede del af befolkningen, hvis man samtidig gerne vil være en progressiv avis. Men ved at beskrive nej-siden som »folket«, er det faktisk, hvad Information nu argumenterer for. Jeg ser frem til en sandfærdig leder, men da det nok er for meget forlangt, beder jeg som et alternativ om en konsekvent linie, hvor I bruger samme argumentation på andre områder. Her er et oplagt eksempel: »Operahuset skal tegnes af en damefrisør, så det ikke bliver elitært«, og jeg er oven i købet villig til at acceptere, at Information ikke kan udkomme hver dag, når jeres computernetværk ikke må blive elitens projekt og derfor skal vedligeholdes af en bartender.

Henrik Leffers
Skt. hansgade 28
2200 Kbh. N

Medbring IT-assistent
Mange politisk motiverede fortalere for brug af open source programmer til fordel for f.eks. Microsofts produkter har ikke nævneværdig praktisk erfaring med det, de taler om... Folk skal læres op i brugen af det nye system, og vedligeholdelsen af et system baseret på open source software kræver mindst én fuldtidsansat nørd! Det kan være fint nok på et institut, hvor det myldrer med nørder, men det dur ikke nødvendigvis på en arbejdsplads for almindelige mennesker.
– skriver Ulrik Gerdes i debatten om open source
på www.information.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her