Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
24. oktober 2000

Dovne mænd
20. OKT. – Nu vil jeg altså gerne vide: Hvad fanden laver afrikanske mænd egentlig. For samfundet? Dvs. af det nødvendige samfundsmæssige, nødvendige arbejde? Det eneste, man ser i fjernsynet, er kvinders arbejde, det eneste, man læser om i aviserne, er kvinders samfundsmæssigt nødvendige lortearbejde: Hente ved, lave mad, pleje børn, arbejde i markerne. Hvad fanden laver afrikanske mænd egentlig? Laver de overhovedet noget som helst? Foruden at sidde i skyggen og fortælle eventyr for børnene? Som jo ikke koster særlig mange kalorier. Jeg går ud fra, at I har nogle kvindelige journalister, der har arbejdet i Afrika, og som ved, hvordan livet leves der nede. Jeg tror ikke, at jeg er den eneste kvindelige Informations- læser, der stiller sig disse spørgsmål. Det er lige meget, om jeg ser dansk, svensk, tysk, fransk, engelsk, amerikansk fjernsyn om Afrika; det eneste køn, der arbejder i Afrika, er det kvindelige! Hvad er forklaringen?

Hagar Kennemo
Allehelgensgade 26 A
Roskilde

SVAR: På landet er det mændenes opgave at passe kvæget og tage sig af noget af markarbejdet f.eks. at pløje. Det meste faglærte arbejde udføres af mænd f.eks. undervisning og bygningshåndværk. Men mange mænd tilbringer en stor del af dagen i skyggen af et halvtag eller et baobab-træ, og de sidder snarere og drikker øl end fortæller eventyr for børnene. Det er kvindearbejde at tage sig af børnene.
Iver Houmark Andersen

Brug nejet konstruktivt
20. OKT. – Op til Folkeafstemningen var bekymringen for velfærdssamfundets fremtid i tilfælde af et Ja til ØMUen et centralt emne. Statsministeren var på nippet til at udstede en folkepensions-garanti. Afstemningsresultatet blev en sejr for NEJ-siden og dermed et godt grundlag for at udbygge vort velfærdssamfund. I forbindelse med finanslovsforhandlingerne har SF og Enhedslisten indgået en aftale med regeringen om at fastfryse skatteskalaens personfradrag. Det ser nu ud til, at aftalen har social slagside.
Det kan undre, at SF og Enhedslisten ikke følger op på NEJ-sejren og sætter et generelt løft for velfærdssamfundet – finansieret på en social forsvarlig måde – på dagsordenen. SF og Enhedslisten bør i stedet for tvivlsomme lapperier nu fremlægge en samlet plan for et velfærdsløft.

Ole Thorbek
Poppel alle 72
3500 Værløse

Misbrugsdanmark
21. OKT. – Nu skal vi ikke alene længere sige farvel til 12.000 personer om året på grund af tobakken og 3.000 med flasken i hånden!
Vi skal også næsten hver dag være tvangsindlagte til at følge mediernes falden i svime for Bjarne Riis og hans enorme genvundne succes uden cykel, sidst med indkøb af Laurent Jalabert. Oplags- og seertallene er fortsat tykkere end blod. Det er langt længere ude end hampen!

Birk Keller
Wesselsgade 10,
Kbh. N

Erstatning for alkoholisering
*En vunden retssag over tobaksgiganterne kunne inspirere folk blandt de mere end 200.000 danskere, der lider under alkoholmisbrug, til en tilsvarende sag mod de vidtforgrenede økonomiske interesser bag alkoholomsætningen: Bryggerierne, Spritfabrikkerne, whiskyimportørerne osv. At vinde en sådan retssag må antages at være lettere end en tilsvarende over tobaksmafiaen. Alkoholflaskerne har nemlig ikke været forsynet med advarselstekster!

Flemming Sørensen,
Danmarks Afholdsforening

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her