Send ikke de svage ud, men bevar bredden i gymnasiet
Uddannelse
Når man skærer det over-flødige fra i Lone Nørgaards kronik den 10. oktober, står det tilbage, at de unge der ikke engagerer sig nok i gymnasiet, burde tage et job i Netto i stedet. Et populært synspunkt for tiden, garneret med krav om ydmyghed »tænk på de små børn i Laos«. Konsekvensen af Lone Nørgaards synspunkt er efter al sandsynlighed, at vi ender med et elitegymnasium, som for 50 år siden, hvor 10 procent gik i gymnasiet i stedet for 48 procent idag. Det ville være skidt for Danmark, for de unge og for den enkelte hvis det skulle blive sådan igen.
Danmark har brug for højtuddannede unge, hvis vi skal klare os i den globaliserede verden, og selv om mange ikke får det optimale ud af gymnasiet, er det langt bedre end hvis de kun havde 9. klasse.
Skoletræt og desperat
Gymnasiet holder unge mennesker i uddannelsessystemet på et tidspunkt i deres liv, hvor mange er skoletrætte og desperate for at skabe et socialt liv uafhængigt af deres forældre. Hold dem uden for gymnasiet og alt andet lige vil de få en mindre kvalificerende uddannelse.
Vi kan ikke engang regne med at de tager andre mindre boglige uddannelser, for mange af dem ved ikke hvad de vil, og vil formentlig ende, som Nørgaard ønsker, bag kassen i Netto.
Selvfølgelig skal der sættes ind med vejledning, så de der er mere indstillet på andre uddannelser kommer derhen, men at sende dem ud på arbejdsmarkedet med en 9. klasse er økonomisk selvmord for Danmark. Derfor lad gymnasiet tage alle dem som ikke ved hvad de vil bare for at holde dem igang. Eliten skal nok klare sig, de kommer på universitetet eller lignende, og kan stræbe alt det de vil uden hindringer.
Man skal tænke sig godt om før man sender de unge væk fra gymnasiet. Hvis den eneste grund er indignation over de ikke gider læse Kierkegaard, er det bare ikke grund nok til at forringe uddannelsesniveauet i Danmark som sådan.
For alt andet lige står man stærkere med et studenterbevis end uden. Og i det mindste har de unge da lært at læse Zweig og skrive stile om deres utilfredshed.