Læsetid: 3 min.

Slip meningerne løs

Debat
14. oktober 2000

Filmen »Digter« er en af flere mulige vinkler på et af felterne i 1990’ernes danske poesi

Litterært
Respons på Karen Sybergs dækning den 11. okt. af arrangementet om filmen Digter:
Bogen til filmen Digter er en præsentationsbog, der skal ledsage filmkassetten – og den var bestemt ikke tænkt som en udgave af et tidsskrift eller en pamflet med anmeldelser. Hensigten var at give en fornemmelse af, hvem der har været med til at tegne 1990’ernes poesi. Jeg har skrevet oversigtsartiklen til bogen, samt portrætteret de medvirkende 10 digtere. Desuden opfordrede Claus Bohm og jeg Erik Skyum Nielsen og retsfilosoffen og forfatteren Alexander Carnera Ljungström til at skrive om filmen.
Begge har budt på to meget forskellige vinkler på filmen. Derfor er det ikke rigtigt, hvad Syberg skriver, at bogen blot skulle være »præsentationer af filmen«. Vi ønskede artikler, der reflekterede videre over filmen.
Når vi valgte ikke at trykke Wivels artikel i bogen, skyldtes det ikke, at den var for kritisk. Claus Bohm og jeg er bestemt modtagelige for kritik, hvilket også paneldebatten afspejlede. Vi afslog Wivels artikel, fordi den havde anmeldelseskarakter. Det er enhver redaktørs ret. Jeg opfordrede til gengæld Wivel til 1) at trykke den i sin egen avis, Weekendavisen og tilbød ham derefter 2) at deltage i panelet, hvor han kunne fremføre sin kritik. I en telefonsamtale med Wivel stillede jeg mig åben overfor at diskutere hans kritik i al offentlighed. Wivel sagde derpå ja til at medvirke i panelet.

Bagstræberisk
Da han så en uge senere meldte fra, var hans begrundelse ikke, at hans artikel var blevet ’bortcensureret’, men at han ikke ønskede at bruge mere tid på Bohm og hans film. Derfor er det interessant at læse det, Syberg citerer ham for at sige; at han »fandt det ulideligt, at alle digterne blev sat til at snakke om religion«. Det er dog en mærkværdig bagstræberisk begrundelse at komme med efter først at være kommet med en helt anden.
Det udsagn insinuerer, at filmens 10 digtere manipulatorisk er blevet sat til vægs og forhørt om deres tro og forhold til religion og metafysik. Det har intet på sig! Hver digter blev stillet de samme spørgsmål: Hvad er et godt digt? Hvad er form? Hvad er skønhed?
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Wivels artikel på foranledning af tidsskriftet Springs ansvarshavende redaktør, Marianne Barlyng, står at læse i det kommende nummer af Spring, som jeg er medredaktør af.

Pavarottisering
Man kan mene, hvad man vil om paneldebatten, der fulgte efter filmen. Men når en af deltagerne, Mette Moestrup, i sit oplæg med tanken rettet på overbuddet af poesioplæsninger smart talte om »pavarottisering« og siden beskriver hele arrangementet i Diamanten som udtryk for det, har vi endnu et eksempel på bagstræberi.
Vi havde ved panelsammensætningen ikke til hensigt at finde deltagere, der i kor ville tilslutte sig filmen. Det var svenske Ingmar Lemhagen et eksempel på. Han afleverede ligesom flere andre kritik af Digter. Udover Henrik Wivel var også Marianne Stidsen inviteret, men måtte melde fra på grund af sygdom.
Vi ønskede tydeligvis at invitere repræsentanter for forskellige områder – tidsskriftsredaktører, skribenter, en avisredaktør og en forlægger. Der var sikkert nogle i panelet, der måske selv syntes, at de var inhabile, men de gik med på vilkårene: At skabe en åben debat, som med afsæt i filmen koncentrerede sig om at diskutere poesien som genre og kritikkens rolle.
Niels Frank har ret i, at det var problematisk, at jeg, der har været med til at lave filmen, var ordstyrer i paneldebatten. Det skal man selvfølgelig lade være med, for det lukker 10 gange mere end det åbner for andre holdninger og ’anderledes meddelelser’. Vi bliver vel alle klogere.
Lad os håbe, at filmen Digter vil sætte gang i en større debat, så vi fra kritikken, fra anmeldere – og Forfatterskolen – vil komme til at opleve en forskelligartet åbenhed med hensyn til hvad poesi og et godt digt er. Slip meningerne løs! Det kunne være fint, hvis der blev lavet andre poesifilm – f.eks. om scenen omkring Øverste Kirurgiske, Poetry Slam/ Perfomance Poetry-kulturen – you name it.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her