Læsetid: 2 min.

Armen er stadig lang

29. november 2000

Det er først etbrud på det såkaldte ’armslængde-princip’, hvis
man blander sig i beslutninger om konkrete udstillinger

Charlottenborg
Der mangler lidt kedsommelig præcision, når både Lisbeth Bonde den 22. november og Torbjørn Lausten den 24. november påstår, at bestyrelsen har fået inddraget kompetence og at de sammenslutninger, der plejer at udstille, nu har fået et statsgaranteret privilegium til hvert år at kunne udstille på Charlottenborg:Den ny bekendtgørelse siger om hvad der skal udstilles: »Bygningens udstillingsperioder skal fordeles ligeligt mellem bestyrelsesarrangerede udstillinger og udstillinger, der arrangeres af Charlottenborgfonden og kunstnersammenslutninger,« –

Moderat henstilling
Og om hvornår: »Ved tildeling af udstillingsperioder bør ( bør=moderat henstilling) bestyrelsen tage skyldig hensyn til sammenslutningernes traditionelle udstillingsperioder.« Blandt de kunstnergrupper, som accepteres til at udstille, bør der altså med hensyn til åbningstidspunkt, tages et hensyn til dem der har opbygget en tradition i forhold til deres publikum.
Det ny er altså blot, at uskrevne regler og praksis i årtier nedfældes i Bekendtgørelsen. Bestyrelser har tidligere taget beslutninger, som gik en sammenslutning imod. Den skal også i fremtiden vurdere om den enkelte selvstyrende kunstnergruppe er egnet til at udstille.
Det er Kulturministeriets ret og pligt som husejer at fastlægge retningslinier for brugen. Det er først et brud på det såkaldte ’armslængdeprincip’ hvis man blander sig i bestyrelsens beslutninger vedrørende konkrete udstillinger.
Torbjørn Lausten havde indkaldt til informationsmøde på Charlottenborg den 13. nov. Som BKF’s repræsentant så jeg Poul Mollerup fra Kulturministeriet omhyggeligt undlade at svare på sammenslutningen PRO’s klage over at have fået afslag for næste år. Hans meldinger var i øvrigt: Bekendtgørelsen er besluttet efter en høringsrunde; alle aftaler om udstillinger går videre til den ny bestyrelse; og der bliver moderate huslejestigninger for sammenslutninger.

Ingen evighedsgaranti
For BKF tillod jeg mig at opfordre til at gå positivt ind i arbejdet under den ny Bekendtgørelse. Desuden: At der er ikke en evighedsgaranti for den enkelte sammenslutning, og der bør skabes vilkår så nye selvstyrende kunstnergrupper kan komme til at etablere sig.
De fem bestyrelsesmedlemmer incl. Torbjørn Lausten, som ifølge Inf. forside den 15. nov. opsiger deres bestyrelsesplads i protest, havde alligevel meget lille chance for at blive genvalgt og fortsætte efter nytår. Den ny bestyrelse formindskes fra 10 til fem personer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu