Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. november 2000

Det var butleren
14. NOV. – Det er med spænding og glæde at jeg i gårsdagens avis læser, at sidste del af Jan Kjærstads triologi er udkommet. Det har været et pragtfuldt og gådefuldt univers at begive sig ind i. Og Brostrøm får da også opsummeret bøgerne på en god måde. Men at fortælle en pointe, som har ligget skjult i de to første bøger er for dumt. Jeg ved godt det ikke er hele bogens indhold, jeg forstår bare ikke, hvorfor det var nødvendigt at sige: »... den nye opfattelse af Margretes død... «. Jeg ser det lidt som hvis Morten Piil altid gav os plottet i de ny-anmeldte film. Lidt af det sjove er gået af!

Sophie Rønnow
Pile Allé 7J, Frederiksberg

Knæfald for bilismen
17. NOV. – Puh ha, man bliver nu godt svedt af at følge med i Socialdemokratiets mange kolbøtter på trafikområdet! Mens Svend Auken forhandler på klimatopmødet i Haag om reduktion af det CO2-udslip, der er steget 13 procent siden 1990 og som især skyldes biltrafikken, så fremlægger Buksti omfattende planer for udbygning af motorvejene i Københavnsområdet og i provinsen.
Buksti bruger miljøargumentet for »lidt mere asfalt« når han hævder, at CO2-udslippet pr. km på motorveje, er lavere end på almindelige veje og fortier derved, at jo hurtigere der køres, desto større er udslippet.
Lige så utrolig er det, at formanden for teknik- og miljøudvalget i Frederiksborg amt, Per Knudsen (S) hævder, »at de konstante fartovertrædelser kun kan løses ved at bygge en motorvej fra Ballerup til Frederikssund«. Udtalelsen faldt efter at politiet, ved en fartkontrol ved Ølstykke, i løbet af 16 timer, havde udskrevet en bøde ca. hvert andet minut.
»Problemet skyldes, at den dobbeltsporede vej indbyder til at køre langt over 60 km...vi kan ikke opdrage bilisterne til at overholde fartgrænserne«, siger udvalgsformanden. Så det svarer vel nogenlunde til, at hvis en fabrikant udleder flere giftige stoffer end han må, så griber myndighederne ikke ind, men hæver blot grænseværdierne?

Arne Lund
NOAH-trafik
Langebjergvej 260A, Humlebæk

Historisk set
17. NOV. – I et læserbrev (16. nov.) demonstrerer Henning Prins en usædvanlig indsigt i dansk historieskrivning og
-forskning. Ikke nok med, at Henning Prins lader hånt om nationalisme forskningen, han lader ene Uffe Østergaard have æren for ideen om danskhedens opståen i 1800-tallet, men Henning Prins formår også at tilbageskrive den moderne nationalstat med flere årtusinder. Man må forundres over Henning Prins »der er kender af både kryptografi og studiet af forsvundne tekniske metoder«, som J. Bergier udtrykte det, for hvorledes tør man ellers antage, at han kan uddrive sine mange sandheder af kildematerialet? Vi må håbe, at Henning Prins vil åbenbare sin indsigt i en ny-skrivning af Danmarks historien, og vi er nogen, som ved den lejlighed ser frem til at formulere en saglig kritik.

Morten G. Petersen
Dalslandsgade 8, B612
2300 KBH S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her