Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
18. november 2000

Nationalstaten
14. NOV. – Henrik Dahls lørdagskronik »Panik i nationalstaten« (Information den 11.- 12. november) er lærerig læsning, og hans påpegning af, at det er nødvendigt med et alternativ til nationalisme og fremmedangst som svar på en samfundsnedbrydelig udvikling, er jeg enig i. Men når det kommer til Dahls skitse af, hvad der så er nødvendigt, synes enigheden noget mere uklar.
Nationen som identifikationsfaktor er stadig en stor kraft, i hvert fald mange steder i Europa. Alt andet ville også være underligt, en tusindårig historeie skrotter man ikke lige i løbet af et par årtier. At overse dette faktum, som mange ledende politikere og embedsværk har tendens til, er farligt, og nationalfølelse kammer nemt over i nationalisme.
Nationalfølelse er dog ikke kun at betragte som et råddent æg, der må behandles med varsomhed for ikke at komme til at stinke. Den er i mange tilfælde en nødvendig forudsætning for at kunne møde fremmede kulturer med respekt og åbenhed. National identitet giver også overskud. Demokrati og næstekærlighed kan ikke praktiseres som luftige universielle værdier, men må rodfæste i det nære.
’Gamle Danmark’ har ændret sig, og folket er blevet multikulturelt. Men ’Nye Danmark’ må nødvendigvis også rumme ’Det Gamle’, ligesom ’Nye Tyskland’, ’Nye Frankrig’ o.s.v. Internationalt samarbejde må bygge på respekten for nationalstaterne, for de er stadig en væsentlig del af svaret på tidens udfordringerHvis der da er et svar, og samfundssind ikke allerede er druknet i begær og rigdom.

Hans Kristian Steffensen
Fredbovej 17, v. 11
7451 Sunds

Manglende respekt
13. NOV. – 15-årige Said går i Koranskole og i seng med danske piger (Information den 11.-12. november). Han forventer dog, ligesom andre rettroende muslimer, at pigerne fra hans egen kulturkreds skal være uberørte jomfruer, indtil de kan blive gift med muslimske mænd.
Altimens de muslimske mænd kan forlyste sig med danske piger – som de flittigt kalder ’ludere’, uden at dette gør nogen skår i deres ære.
Dobbeltmoral og mandschauvinisme er måske begreber, som ikke findes i den muslimske begrebsverden, men jeg kan ikke finde andre betegnelser at hæfte på deres adfærd.
De tænker blot ikke over, at hvis vi alle var muslimer ligesom dem, ville de jo ikke have nogen danske piger at boltre sig med.
De kan kun leve og have det godt her som muslimer, fordi Danmark er et frisindet, ikke-muslimsk land.
Said siger, at han ikke kan respektere danske kvinder. Hvis de muslimske mænd overholdt de samme ’moral-normer’ som kvinderne, eller tillod kvinderne den samme frihed, kunne jeg – om ikke forstå – så dog respektere muslimerne.

Torben Christensen
Fyensgade 32
9000 Aalborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her