Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
16. november 2000

Valgobservatører til USA
Der er i USA mange og vilde forlydender om valgsvindel i form af afro-amerikanere, der er blevet nægtet adgang til afstemningssteder, forkert udformede stemmesedler og bortkomne stemmesedler. Det lyder som et valg i en bananrepublik og klæder ikke et valg af den mand, der gerne ser sig selv som både USA’s og verdens overhoved.
Var det et urimeligt krav fra samme verden, om vi stillede med
valgobservatører, så også USA kunne lære lidt om, hvordan et ærligt demokrati fungerer?

Eina Berg
Georginehaven 35
Smørum

Jord og lyde
13. NOV. – Uden at ville gå nærmere ind på Jesper Formanns usammenhængende forsøg på at definere en nation vil jeg nøjes med at sige, at den danske stat formentlig går længere tilbage i tiden end til Harald Blåtands regering. Og at det var en stat og ikke blot »jord og lyde« (sic!), men en national enhed med skat, værnepligt og infrastruktur. Anlæg af strategiske borge, købstæder, veje og broer etc. bekræftes af såvel arkæologiske som skriftlige kilder. Og ud fra samme, at danskerne faktisk har følt sig danske. Også i dag kan man da være både bonde, fisker, livegen (tænk på prostituerede) eller herremand. Og samtidig være inderlig dansk. Foruden alt det andet man kan være samtidig med, at man er dansker.
Det er blevet til et dogme blandt visse kredse, vistnok inspireret af den ret tvivlsomme historiker Uffe Østergaard, at danskheden blev opfundet efter nederlaget i 1864. Det hang sammen med hans uvederhæftige agitation for EU og skal henregnes under det, Hørup kaldte »Det vitterlige Vaas«, en udbredt disciplin blandt politiserende mennesker. Med hensyn til goterne behøver J. Formann ikke at gisne: Ifølge samtidige kilder blev romere og andre, der ønskede at tilslutte sig goterne, uden videre optaget. Der var ikke tale om tvang, men om lyst.

Henning Prins
Vingen 7, Ålsgårde

Årets læserbrev
12. NOV. – Jeg synes, I skulle indstifte en pris for Årets læserbrev, og som kandidat vil jeg gerne indstille Søren Blaabjerg for hans ’Fred er godt’ den 11.-12. november, hvori han drager en sammenligning mellem jødernes opstand i Warszawa under Anden Verdenskrig og palæstinensernes opstand i dag, og fordi det måske kan hjælpe israelerne/jøderne til at indse, at selv om man engang har været offer, er der en grænse for, hvor meget man kan tillade sig som bøddel.

Helge Seidelin Jacobsen
Kongelundsvej 91, 2300 Kbh. S

Lyver Helveg?
14. NOV. – Mads Trærup har siddet fængslet i Prag siden en demonstration i september. Han er sigtet for vold mod politiet og står til flere års fængsel. Men Mads er formentlig uskyldig. Flere hundrede vidner har berettet om et voldeligt tjekkisk politi, der arresterede og torturerede tilfældige demonstranter og endda udenforstående turister. Det gik især ud over Mads, som blev banket af politiet. Politiet rettede, for ikke at indrømme fejlen, bagefter ekstreme anklager mod ham.
Udenrigsminister Niels Helveg Petersen påstod den 26. oktober, at han havde skrevet til Tjekkiets præsident og statsministerium for at få Mads løsladt. Men brevet blev aldrig sendt!

Bjarke H. Lyster
Notmark 4, Augustenborg

Kongerøgelse
13. NOV. – Mine bronkier har svært ved at klare al den kongerøgelse der omtåger vort land i anledning af en gammel dronnings død – hendes kvaliteter ufortalt. Når HT-busser i dagevis kører rundt med sørgeflor, har vi nået nordkoreanske højder, hvad angår personkult.

Allan Levin
Genforeningspladsen 44
NV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her