Læsetid: 2 min.

Minoriteter tilgodeses

Debat
13. november 2000

Jeg synes, det er en ganske lang række initiativer, der mål-rettet kommer de etniske minoriteter til gode

Finanslov
Information har interesseret sig for, hvad de etniske minoriteter får ud af det samlede forlig om finansloven. Jeg vil gerne stilfærdigt opregne de vigtigste gevinster.
Unge fra etniske mindretal har i dag sværest ved at få en praktikplads – også selv om de taler flydende dansk og har vilje og lyst til en faglig uddannelse. Vi har lavet en praktikpladsaftale, der øger det såkaldte AER-bidrag med 350 millioner kroner, der bruges til at tilskynde arbejdsgiverne til at tage unge i praktik – ligesom der er afsat 15 millioner kroner til skolernes arbejde med at opsøge praktikpladser. Disse aftaler vil målrettet komme unge fra etniske mindretal tilgode.
For de voksne på arbejdsmarkedet afsættes 13 millioner kroner over tre år til »brobygning« for etniske minoriteter i det erhvervspolitiske program dk21.

Hjælp til fodfæste
Med finanslovsaftalen har kommunerne fået pligt til at udarbejde handlingsplaner for kontanthjælpsmodtagere med andre problemer end ledighed. Dette vil også tilgodese den store gruppe af etniske minoriteter, der ikke har kunnet finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Hertil kommer, at aftalen om udmøntning af satsreguleringspuljen på finansloven rummer mange initiativer, der sigter mod en bedre integration af etniske minoriteter og forbedring af etniske mi-noriteters vilkår.
For at forbedre arbejdsmarkedsintegrationen er der afsat 10 millioner kroner over fire år til etniske konsulenter i alle arbejdsformidlingsafdelinger samt fem millioner kroner over tre år til et forsøg med integration af etniske minoriteter i landbruget.
Til at støtte integrationen og for at forebygge marginalisering er der afsat 27 millioner kroner over fire år til en øget social indsats over for etniske minoriteter.
Derudover er der afsat 18 millioner kroner til diverse integrationstiltag, herunder en forstærket integrationsindsats over for børn og unge. Disse penge er ikke udmøntet, og det betyder, at SF muligvis kan få flere krav igennem, når der skal indgås aftaler om, hvad pengene skal bruges til.
Det må også være på sin plads at nævne støtten til rehabilitering af traumatiserede flygtninge, hvor Vejle, Ribe, Århus og Fyns amt er gået i samarbejde om et projekt, der på finansloven støttes med seks millioner over tre år.
Tilsvarende er Center for Torturofre med aftalerne tildelt 12 millioner over fire år.

Lang ønskeliste
Man kan selvfølgelig altid mene, at SF skulle have skaffet endnu mere. Det er jeg såmænd enig i.
Jeg kan betro læserne, at listen over krav fra SF og Enhedslisten, der ikke er blevet indfriet med dette års finanslov, er så lang at den kan fylde en hel bog.
Men det er jo op til en selv, om man vil bruge livet på at gruble over, hvad man ikke fik, eller om man hellere vil bruge livet på at glæde sig over det, man fik, og over de mange andre store gevinster, der findes i forliget; for de økonomisk svageste grupper, for velfærden, for uddannelserne, for miljøet og for lediges rettigheder.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her