Læsetid: 3 min.

Slaget i synet

17. november 2000

Dansk litteratur-debat er flueknep-peri for videre-komne, småtskårne egoer

Danske digtere
Nøh, bøh, buk og fald. Rig skolemesteren til i skysovs. Mig, mia, maj!
Territoriet pisses af eller søges, søges fremlagt, godkendt, presset ned over det eksisterende landskab, og hvorfor ikke på dén måde, og hvorfor på dén: Litterær debat.

Ned i den ukendte gyde
Debat? Nede hos Optikeren hænger der et skilt i vinduet med Bjælker fjernes! Det sker med et par solide kødlunser plantet just i den æstetiske finjustering. (Man finder Optikeren ved at dreje af fra strøget i den indeklemte provinsby, de fleste forfattere kommer fra, og dreje til siden én gang til, ned i den ukendte gyde, der desværre, vist, efterhånden er bortsaneret i hovedstaden).
Dér kan de fleste debattører gå ned. Mens de tror, de diskuterer ’synet’, diskuterer de som regel bare, hvilket sæt briller, der er bedst: Avanceret flueknepperi for viderekomne, småtskårne egoer, m.m.
Briller med synsfejl, briller med begrænsninger, uanset hvilken kompensativ og reparatorisk, såkaldt åben diversitetsmekanisme, man søger at udbedre dem med. Uanset hvor udbygget, facetteret eller instrumentelt overvældende for udenforstående nærlæsning og miniaturedissektion er.
Standarden er på forhånd fastsat, og Dan Turèll er der plads til efter hans død... Indenfor ’kunstens åbne felt’, som dén bås vist hed, han fik tildelt. (»Dan Turèll? Jo, det er nede til venstre, ved siden af konkretisme og praktisk lingo, dér har vi grænset et par tommer land af, der hedder kunstens åbne felt, dér skulle du nok ku’ boltre dig. Prøv bare at bryde ud – af det åbne felt, haha!.«).
Får en anmelder endelig den litteratur, han skriger på og kræver – og igen, igen: hvorfor ikke bare skrive den selv? – kan han ikke genkende den, selvom den sparker ham i røven. I stedet, som set og sket, ender han med at prise pubertære skæverter eller artige dybsindigheder. Alt efter anmelder og kæpheste. »Kap dine kæpheste!« siger Optikeren og har i øvrigt sine og plejer dem godt, men er ikke ude efter andres.

Konfliktfyldte konklikter
Men nej: Standarden er på forhånd fastsat. Derfor oplever man som oftest anmelderens tildannede ego i konflikt med det præsenterede eller i højst kedelig samklang, hvorfor anmeldelser ikke kan bruges til en skid. Martin Larsen på Information, f.eks., i konflikt med F.P. Jac’s nye og opsamlede udgivelser.
Hvor Optikeren slår glas ud, plejede John Wayne bare at skyde folk: »Hey, that’s not zen, you!« ville han udbryde og gribe til hoften efter den konkrete poesis projektiler, når den linde, velformulerede idioti flød for rigeligt i hans nærhed, og spytte dem i vedkommende.
Selv om der inden for zen dybest set intet er at ramme (udover Intet), forblev folk ikke desto mindre tavse under hans fortsatte belæringer om pausen og timingens princip i et replikskifte foretaget på usikker hesteryg efter en førerløs diligence gennem en bjergslugt med stenskred og hylende apacher.
Konkret poesi skulle man ikke kalde det overfor ham. Så lå man dér et kort sekund efter selv. Lissom næppe heller Buster Keaton eller Gene Kelly ville reagere ønskeligt på en tilsvarende parat og prætentiøs henvendelse (hvad betyder i øvrigt prætentiøs?).
Der er erfaringsområder, der ikke kan kaperes sprogligt, og skal de udmøntes litterært, kommer form og indhold for alvor i svingninger: Hvorfor er Bukowski ikke vulgær, Dan Turèll strammest, når han er løs, og hvorfor er Schade ikke sød, er spørgsmålet, som man kan ta’ med sig i den meditative skuldertaske, slænget over skulderen og på vej gennem byen.
John Wayne var den første zen-mester indenfor filmen, og Optikeren hans elev. Når John Wayne skyder, bli’r man tavs.
Når Optikeren slår, ser man ikke bare sol, måne og stjerner, men éns begreber opløses i slaget: Sejler med om hovedet på én, for éns ’syn’, og forsvinder, når man vågner.
Desværre kan man efter det første besøg endnu omgåes Optikeren med kontaktlinser: Dét trick har han ikke opdaget endnu. Hans efterfølger går nok efter nosserne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu