Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

19. december 2000

Gå efter bolden, Gad!
17. DEC. – Svar til Kirsten Gad (den 16. december) angående kønsforskelle: Gå efter bolden, ikke efter manden!
Du skriver om min sociale position (hvem jeg er, så at sige) – dels positivt om min kapacitet, dvs. hvor jeg står i forhold til andre, dels negativt om at jeg skal lade mig begrænse af hvilken gruppe jeg tilhører (»bliv ved din læst«). Derved er dit brev nær ved at bekræfte min pointe.
En pointe som måske er mere fagligt funderet end du lige er klar over.
Jeg vil forresten godt præcisere to ting:
*Overskrift og indledning i mit indlæg var ikke min egen formulering.
*Mit udtryk »social position« kan misforstås. Jeg mener ikke specielt social status, men alt hvad der angår position i de sociale netværk, dvs. hvor man står i forhold til andre personer og grupper. Og min pointe var altså, at de fleste kvinder har svært ved at fatte, at en stor del af alle mænd især vurderer folk på andre planer end dette.

Kåre Fog
Løjesøvej 15
3670 Veksø

Vel må man ej
14. DEC. – Det er slet ikke tilladt at gå og lave om på gamle klassikere som f.eks. H.C. Andersen eller gamle Beethoven. Sådan som Chr. Lund så rimeligt brokker sig over i lederen den 13. december. Hverken fine folk som Villy Sørensen eller plattenslagere må gå og fifle med teksterne.
Til gunst og oplysning for såvel de Europa-begejstrede som de ærligt harmfulde skal det hermed kundgøres, at bl.a. Danmark har underskrevet en såkaldt Droit-morale-traktat, der påbyder de enkelte landes kul-turministerier at forhindre voldtægt af klassikere. Det har jeg personligt gjort adskillige kulturministre opmærksomme på, ikke mindst i forbindelse med en efter min mening upassende sammenblanding af hakket kød og Mozart i tv-reklamer.
Jeg har kun modtaget ét svar, fra Grethe-hvad-var-det-nu-hun-hed, det var i hvert fald under Schlüter, og hun mente, at det var for sent at tage denne traktat alvorlig.
Jeg har så siden forsøgt at gøre de forskellige repræsentantskaber for kunsten – forfatterforeningerne, komponisterne, de bildende osv. opmærksomme på problemet – men har ikke fået svar på mine henvendelser.
Det er vores kulturminister, der ikke passer sit arbejde. For det er faktisk forbudt at forandre andres tekst, musik, maleri etc. i kommercielt øjemed. Og kommercielt er det vel, også når man bare vil sælge til børns for-ældre? Men jeg vil æde en napoleonskage på, at Elsebeth Gerner Nielsen ikke aner, hvad Droit morale betyder!

Henning Prins
Vingen 7,
Ålsgårde

Red verden
18. DEC. – Hyldest til Lisbeth Lotz Hald (læserindlæg den 13. december). Verden skal reddes af folk, der er bange, og som tør se i øjnene, at vi tror på de forkerte ting.

Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14,
1171 Kbh. K

Brev fra en bistandklient
Den, der kommer allersidst, skal i den sorte gryde. Ligeledes i den socialdemokratiske velfærds-model, hvor de udstødte er nyttige af hensyn til disciplinen iblandt menighedens rettroende. De bagerste er uundværlige for de forreste, for eliten, af hensyn til de mellemliggende lag. Det er hensigtsmæssigt for pamperne at trykke lønnen med os, latterliggøre os, tvinge os, true med os, svine os til. Vi har ingen rettigheder, vi er fattige, men vi er gode som skræmmebilleder. Og faktisk er det derved os, der betaler gildet.

Jens Emborg,
Jacob Lindbergs Vej 12,
Kbh. NV

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu