Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

22. december 2000

Andersen med kommarettelse
18. DEC. – Det synspunkt som anmelderen (12. december) og lederskribenten (13. december) anlægger på min let bearbejdede udgave af tre H. C. Andersen eventyr, fører – uanset at nogle indvendinger måske er berettigede – i sin konsekvens til at de som ikke selv kan læse H. C. Andersen, bare skal lade være, så at eventyrene ikke længere er for børn. Når anmelderens veneration for digteren går så vidt at han priser ham for det »herlige overblik« hans kommasætning giver, må det dog bemærkes at kommaerne for en stor del ikke er sat af Andersen selv; på det punkt blev hans tekster stærkt bearbejdet af hensyn til de dannede læsere (men det gjorde jo ikke noget!), Erik Dal taler i 6. bind af den kritiske udgave af eventyrene ligefrem om »komma-manien« hos redaktørerne af de Samlede Skrifter. Min »komma-minimalisme« er såmænd det, der flere andre steder i disse dages aviser kaldes »det nye komma,« som Dansk Sprognævn ikke uden grund vil undervise bl.a. journalister i. Jeg undrer mig over, hvordan de der ikke kan »hitte ud af, hvad der foregår« i tekster med dette nye komma, overhovedet bærer sig ad med at læse tekster på andre sprog, bortset
selvfølgelig fra tysk, som de sikkert ikke læser.

Villy Sørensen
Bredebovej 31, 2. th
2800 Lyngby

Mere FDM respekt
18. DEC. – FDM ville opnå mere respekt blandt offentligheden, hvis man i stedet for utvetydigt at tale bilismens og den fri hastigheds sag ville se i øjnene, at det er offentligheden, der skal leve med bilismens konsekvenser og drab.
Som medlemsorganisation burde FDM have styrke til at foreholde sine medlemmer dette og derved medvirke til at reducere antallet af trafikulykker.
Iøvrigt er politiets »pengemaskiner« kun virksomme, når gældende lov overtrædes.
Er det FDM ubekendt?

Ole Kløcker
Gasværksvej 35
1656 Kbh. V

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu