Læsetid: 1 min.

Så bær da den hvide mands byrde

Debat
20. december 2000

En masse fine ord dækker over, at muslimer dømmes som irrationelle

Kulturer
Er nogle kulturer bedre end andre, spørger Per Clausen den 13. december.
Ja, er svaret, den moderne højtudviklede verdens kultur er bedst, og den underudviklede muslimske verden må anerkende os som kulturens Olympos.
Kulturpluralisme
Dette kalder Clausen for kulturpluralisme, når de underordner sig og anerkender vores værdier om universelle frihedsrettigheder. Ifølge Clausen er den muslimske verden nemlig før-moderne, hvilket vel betyder, at de med tiden vil nå vores høje stade. Men de har en lang vej af gå, idet deres »religiøse mytologi, Islam, er normgivende for både det individuelle, det kulturelle og det sociale liv«.
De kan ikke sidestilles med moderne, rationelle kulturer (f.eks. Danmark). Hvis man gjorde begge kulturer gældende i Danmark ville det være en trussel mod retsstat og frihedsrettigheder, skriver Clausen.

Vindmøller og spøgelser
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvem det er der har foreslået at muslimer i Danmark skal dømmes efter Shariaen, mens vi andre skal dømmes efter dansk lov. Hvad er det for nogle ledende kulturrelativistiske debattører, der har det synspunkt, Clausen?
Eller kæmper du mod spøgelser, for i samme åndedræt at kunne karakterisere indvandrerkulturerne som underudviklede, før-moderne, stammebaserede og friheds-fjender?

De pæne fremmedord
Ved at vikle din argumentation ind i pæne fremmedord, skjuler du at du i virkeligheden mener at muslimer og »den højtudviklede verden« står overfor hinanden, som henholdsvis de irrationelle og de rationelle. Har man først gjort det, kan man jo bestemme hvordan verden skal indrettes, for man har jo fornuften på sin side. Og muslimer kan jo ikke have noget at bidrage med i Danmark fra deres underudviklede kultur. Hvad skulle en før-moderne anakronisme kunne lære Per Clausen?
Det var den tankegang, der lå til grund for digtet, Carry White Man’s Burden, men dengang var der også folk der kæmpede mod denne opdeling af verden i gode og dårlige.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her