Læsetid: 2 min.

Skru ned for bilismen

Debat
12. december 2000

Her er en række grønne forslag til Svend Auken og hans kamp mod CO2

Miljø
Selvom forhandlingerne om en ny klimaaftale brød sammen, bør vi i Danmark stadig se nærmere på udslippet af drivhusgasser. Danmark må overholde sine mål med hensyn til mindskelse af udslip af CO2 fra trafikken – målet er desværre opgivet af regeringen.
Vi kunne begynde med at afskaffe befordringsfradraget. Sådan som Transportrådet allerede har anbefalet. En andet initiativ er at omlægge afgifterne på biler. Så afgifterne stiger i takt med benzinforbruget. På den måde kan man stimulere salget af de mindst forurenende biler.
Når man så har ændret afgifterne på biler, skal man også ændre statens indkøbspolitik. Der skal være krav om, at staten køber de mest miljøvenlige biler – som nu også er blevet de billigste! På den måde sparer staten samtidig penge og CO2-udslip, og staten er med til at stimulere markedet for de mest miljøvenlige biler.
Biltrafikken i de større byer skal begrænses. Erfaringer fra udlandet viser, at indførelsen af bompenge eller betalingsringe om større byer er effektive løsninger.

Vignetordning
Derfor vil det være umiddelbart fornuftigt at indføre bompenge i de større byer – eller en såkaldt vignetordning. Det er en kørselstilladelse, der købes forud for kørsel i et bestemt område eller på visse strækninger og som sættes i forruden.
Man kunne med fordel forlange vignet for biler, der kører frem og tilbage til større byer i myldretiden, og uddele vignetter gratis til de mennesker, der bor i byerne for dermed at flytte pendlingen over i de offentlige transportmidler. En vignetordning vil kunne fungere som overgangsordning til et road-pricing-system.
For at få bilisterne over i den offentlige trafik kan man sætte benzinafgifterne op. Vejdirektoratet har netop offentliggjort, at antallet af biler på de danske veje er faldet. Det er sket samtidig med at antallet af passagerer hos HT og DSB er steget. Årsagen er den høje pris på råolie, der har medført højere benzinpriser. Hvis det skal nytte noget at sætte benzinafgifterne op, bør det ske på EU-niveau. På den måde undgår vi dårligere konkurrenceevne og grænsehandel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her