Læsetid: 2 min.

Sovs i radioen

Debat
21. december 2000

Hvori en radiodirektør må have konsulenthjælp til at opstøve almindelige mennesker

PR
Jeg havde netop sagt nej tak til en potentiel kunde, da direktør Ström ringede:
»Optaget i en evighed! Er der gang i forretningen?«
»Ja.«
»Det samme her. Pilequist er kommet til hægterne igen, heldigvis, for vi ligger nærmest vandret for Danmarks Radio.«
»Med hvad?«
»Vi opstøver almindelige mennesker. Der er snart ikke flere, siger Leif Lønsmann, men selvfølgelig er der det, man skal bare lidt længere væk end til købmanden overfor. Ærlig talt, det er ligesom at dynge en tallerken til med sovs for at skjule, at middagen ikke er meget bevendt. De skulle hellere grave lidt mere i typer som Peter Wivel og Kresten Schultz Jørgensen.«
»Hvorfor det?«
»Det siger min kone. Hun er kunsthåndværker, tekstil, og hun siger, der er forskel på vendekåber. I det hele taget, der er alt for lidt lys på interessante personer og alt for meget på jævne folk, som derfor kan gå galt i byen og tro, at det drejer sig om dem. Men selvfølgelig, de bliver korrigeret af realiteterne. Kender du forresten definitionen på realpolitik?«
»Næh ...«
»Partierne laver politik, erhvervslivet laver realiteterne. Tænk bare på danmarkshistoriens største røveri.«
»De 40 millioner?«
»Småpenge! Jeg mener DUC, som unddrager det danske folk milliarder. A.P. Møller ville også gerne eje vinden ...«
»Sikke noget vrøvl.«
»Sig ikke det. Min revisor hævder, at på ejendomsrettens område findes der noget, der hedder horror vacui. Vi har vendt op og ned på det hele, siger han, og gør mere ud af den enkeltes ret og er ligeglad med alles ret. Det danske folk ejer ikke længere Danmark, ellers ...«
»Det er ikke noget nyt. I gamle dage pantsatte kongerne landet, som om det var deres private sølvtøj.«
»Der er alligevel en forskel, for dengang var demokratiet ikke opfundet ... Mein Gott! Nu får Pilequist igen besøg af de højtråbende hvalfiskere.«
»Hvem?«
»Nogen fra det færøske Nationale Kontoparti. De tropper talstærkt op med henvisning til deres kædedanse. Vi har slet ikke tid. Hør, kan jeg ikke sende dem over til dig?«
»Desværre, jeg ...«
»Nå, ja. De siger, deres forbillede er de danske bønder: Frie og uafhængige med støtte og bistand. De forlanger en overgangsperiode på 50 år. De har fået en sociolog til at undersøge og bevise, at det ikke er godt for folkesundheden med én bil, når man engang har haft to. Mon dieu! nu kommer de herind. Farvel!«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her