Læsetid: 2 min.

Tyrkisk magtsprog i Information

Debat
28. december 2000

Avisen levereren ukritisk, pro tyrkisk dækning af fangemassakre

Udland
Med spænding imødeså jeg Informations dækning af fangemassakren i tyrkiske fængsler som ifølge mine kilder har kostet langt over 30, måske 60 venstreorienterede fanger livet.
Hvad er det så for en fortælling Informations journalist Line Aarsland bringer til avisens læsere, på andendagen for massakren (den 21. december).
Det er en fortælling som næsten ord til andet gentager den tyrkiske regeringsleder Bülent Ecevits og hans ministres ord til verdensoffentligheden i et forsøg på at legitimere massakren. Bl.a. hentet fra Reuter, den pro-kemalistiske avis Hürriet og så Turkish Daily News.
Aarsland skriver at 19 mistede livet under aktionen. Og at 17 af disse fanger døde af at sætte ild til sig selv! (ergo er der ifølge Aarsland kun to der blev myrdet af de tyrkiske bevæbnede stormtropper der bl.a. kastede brandbomber og ifølge mine kilder satte ild til fangerne). Hun citerer herefter uden kommentarer justitsminister Hikmet Sami Türk: »Aktionen blev iværksat for at redde folk fra at begå selvmord efter pres fra terrororganisationerne. De unge mennesker er blevet gjort så fanatiske, at lederne af terroristerne kan få dem til alt.«

For deres egen skyld
Line Aarslev overtager også de tyrkiske myndigheders navn for den blodige massakre som bliver kaldt ’Aktionen tilbage til livet’, hvormed myndighederne forsøger at bilde verden ind at det var for at redde de sultestrejkende at man stormede fængslerne. Altså, det var for deres egen skyld at de blev massakreret til døde .
Endvidere skriver Information: »De tyrkiske medier støttede aktionen i går.« Ja, det gjorde de pro-kemalistiske medier, hvad ellers. Men det gjorde oppositionens medier naturligvis ikke, og heller ikke den anerkendte tyrkiske menneskeretsorganisation IHD. Ligesom der er en relativt stor modstand i den tyrkiske befolkning imod indførelse af isolationsfængsler i landet.

Frygten for isolation
Jeg har dag for dag siden den 20. oktober fulgt sultestrejken. Og har mødt folk fra de sultestrejkendes organisationer og forstået at det som de sultestrejkende satte livet på spil for at undgå, er de nye højsikkerheds F-type fængsler med isolationsceller. I fremtiden skal alle politiske fanger starte deres fængselsophold i isolationsceller.
Og når man ved at den tyrkiske stat betragter alle venstreorienterede og kritiske mennesker som terrorister og kriminelle, forstår i hver fald jeg godt deres frygt for at sidde i isolation, og dermed uden vidner!
Jeg kan ikke forvente at Line Aarslev skal være solidarisk med de politiske fanger. Men jeg forventer som læser af Information at hun har bare en gnist af kritisk sans i forhold til det mildt sagt plettede tyrkiske regime.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her