Læsetid: 2 min.

Glad og uden kogalskab

Debat
17. januar 2001

Du danske mand – i røg og damp – til ros og magt – rend mig

Hverdag
Min gamle ven og kollega Peter Panther var nytårsnedtrykt, sådan som han plejer at være det i januar måned. Jeg fyldte hans glas op igen og sagde: »Det er utroligt som traditionen har tag i en.«
Peter satte glasset fra sig: »Tal for dig selv. Hvis man så bare kunne have nytårsforsætter på andres vegne.«
»Hvad mener du?«
»Kapløbet om at være den største klovn i skattecirkuset. De er ikke til at skelne fra hinanden, så jeg har glemt hvem der foreslog, at i stedet for at sætte skatterne ned, kunne man betale folk skolepengene tilbage. Mit forsæt på politikernes vegne: Tæl til ti, før du betaler.«
»Jamen, det er jo de ti sekunder, de får i fjernsynet.«

Vi så ud ad vinduet
Vi så ud ad vinduet, på himlen over Hovedbanegården, der i skumringen lignede en røverborg.
Pludselig brød Peter ud i noget, ingen ville kalde sang: »Du danske mand – i røg og damp – til ros og magt – rend mig.«
Jeg stirrede på ham. Peter skumlede: »Den danske mand skulle vel ikke være en dansk gårdmand? En vaskeægte ravjysk gårdejer og svinefabrikant?«
Jeg rystede på hovedet.
»Hvorfor ikke? En sådan mand er da indbegrebet af tænkemåden her i landet. En mand som en ugunstig skæbne har anbragt på lovens kan hvorfra han ser på dig med et uskyldigt blik og et vindende smil. Men når du vender ryggen til, bliver smilet til et hoverende grin. Den danske mand er nemlig en glad mand. Selvglad og ligeglad«.

Ingen grund til panik
Hvad var det med Peter? Så vidt jeg kunne se, ingen tegn på kogalskab. Måske var det et mindre salmonellatilfælde. Ingen grund til panik, som myndighederne siger.
Efter en stund fortsatte han:
»Kan du huske du sagde, at det var en fornærmelse mod dyrene at påstå, at mennesker opfører sig dyrisk?« Han gjorde en pause. »Den virkelige fornærmelse ville være at sige, at dyr opfører sig menneskeligt.«
Jeg løftede flasken. Peter nikkede. Jeg skænkede op og sagde:
»Jeg har et eller andet sted læst om lord Byron, at han engang så en mand piske en hund. Eller var det æsel? Det var vist nede i Italien. Det var nok et æsel...«
»Kom nu til sagen«, sagde Peter.
»I hvert fald sagde Byron, at det ville glæde ham at se æslet piske manden.«
»Den omvendte verden! En gammel dagdrøm, som jeg også kan drømme. Jeg ville ikke have noget imod at se svinefabrikanterne med hals-jern på, anbragt på spaltegulve, med lys døgnet rundt, og godt med liggesår og ødelagte led...«
Telefonen ringede og afbrød Peters vision.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her