Læsetid: 2 min.

Haramhippie afsløret

Debat
22. januar 2001

Bashy Quraishy er haramhippie (forbudt hippie), når han forsvarer islamiske fundamentalister

Etnisk
Hvor afslørende! En såkaldt progressiv indvandrerpolitiker som Bashy Quraishy (Information, den 15. januar) viser sig som en ægte haramhippie (forbudt hippie): han forsvarer de mest reaktionære og bagstræberiske islamiske fundamentalister, da han ikke kan acceptere, at Salman Rushdie »håner og latterliggør verdens andenstørste religion«!
Heldigvis kender den islamiske og arabiske verden dog også intellektuelle debattører og tænkere, der kan udvise et større format end det, der her lægges for dagen. Som eksempelvis den algierske forfatterinde Leïla Sebbar, der dømmer den islamiske fatwas ophavsmand »til at tilbringe evigheden i Satans kammer ... i det usleste af det uslestes obskure opholdssted ... dag og nat ensom og forfulgt af Satans latter.«

Fantasiens intifada
Eller den palæstinensiske forfatter og kommentator Edward Said, der vil være mange af Informations læsere kendt fra talrige kritiske kommentarer vedr. Israel-Palæstina konflikten. For ham »kan Rushdie sammenlignes med enhver, der vover at angribe magten og sige, at vi har ret til at tænke og udtrykke det forbudte og til at forsvare demokratiet og meningsfriheden. For dem, der kommer fra denne del af verden, er det på tide at udtale sig mod denne fatwa og mod alle andre fatwa’er, der fører til tavshed, vold, og fængslinger og medfører trusler, forbud, bogafbrændinger og forbandelser ... Denne sag handler på ingen måde om en fornærmelse mod Islam. Den handler om en tilskyndelse til at videreføre forsvaret for det demokrati, der er blevet os nægtet, om at opretholde modet og om ikke at vige tilbage. Rushdie er fantasiens intifada.«
Eller den tunesiske forfatter Abdelwahab Meddeb, der lykønsker Rushdie med, at »Islam takket være Dem har kunnet bevæge sig ind i et hidtil forbudt område. I stedet for at fordømme Dem gratulerer jeg Dem hermed i Islams navn« for dernæst at minde om at de islamiske kulturer aldrig ville have nået deres størrelse og betydning uden oprørske og grænseoverskridende forfattere.
Osv. Mange flere eksempler kunne nævnes. Med bogen Pour Rushdie. Cent intellectuels arabes et musulmans pour la liberté d’expression (Paris 1993), som ovenstående citater er taget fra, trådte 100 intellektuelle fra den arabiske og/eller muslimske verden således offentligt frem med en støttebog til forsvar for Rushdie og ytringsfriheden. Hermed bidrog de til at fremhæve, at Rushdie-sagen ikke handler om en forhånelse og latterliggørelse af Islam og den muslimske verden. Mange valgte at fremtræde som troende muslimer, der ser deres eget personlige spirituelle og religiøse ståsted som værende forrådt af dødsdommen over Rushdie. Det er åbenhedens, tolerancens og frihedens Islam, der her forsvares mod den integrisme, intolerance og undertrykkelse, som Bashy Quraishy vælger ikke at tage afstand fra.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her