Læsetid: 1 min.

Hver MF’er sin motorvej

Betonbilisten Svend Heiselberg viser vejen – læg mærke til, hvilke valgkredse, der nu velsignes med motorveje
Debat
27. januar 2001

Trafikalt
Om få år trækker Svend Heiselberg sig tilbage fra Folketinget efter lang og tro indsats for at fremme bilismen. Når han på lune sommeraftener sidder derhjemme i haven, kan han glæde sig over den fjerne støj fra bilerne på omfartsvejen ved Nors og bliver aftenbrisen en anelse kølig, da varmer det at tænke på, at egnens beboere har døbt vejen for »Heiselberg-vejen«.
Men glæden er ikke ren og det hænder, at den gamle politiker bliver sort i sjælen og tænker: »Når nu Risgård Knudsen fik to motorveje, hvorfor sku’ jeg så nøjes med en omfartsvej til sølle 4.000 biler? Han var, trods, alt kun trafikminister i en kort periode, mens jeg har slidt og slæbt et langt liv for at asfaltere Danmark. Skal det være takken?«

Påfaldende
Om det er ønsket om at få
et glorværdigt eftermæle, som driver de politikere, der
i denne uge indgik aftale om en udbygning af motorvejsnettet til over 4 mia kr., skal være usagt. Men det er dog påfaldende, at flere af de nye veje, der hverken plages af køproblemer eller af mange ulykker, ligger i områder hvor de pågældende politikere er valgt og/eller bosiddende.
Det drejer sig om følgende veje:
*Motorvejen under Guldborgsund (døgntrafik 8.700 biler) og ligger i Svend Erik Hovmands valgkreds.
*Indføringen af Kolding-motorvejen til Esbjerg havn (døgntrafik 6.200-10.500). Helge Mortensen er valgt i Esbjerg.
*Motortrafikvejen Herning-Brande (døgntrafik 6-9.000). Kristian Jensen (og Poul Nyrup) er valgt i Herning.
*Motorvej Odense-Svendborg (døgntrafik (9-15.000). Poul Andersen og Erling Christensen er valgt på Fyn.
*Motorvej Holbæk-Vig (døgntrafik 12-17.000). Brian Mikkelsen er valgt i Holbæk.
Det er jo ikke biler, der er flest af og da slet ikke nok til brede firsporede motorveje. Også når det gælder vejbyggeri indtager Danmark en europæisk førsteplads. I Tyskland skal der således mindst 25.000 biler til før, der anlægges en motorvej. Den slags petitesser anfægter ikke de nævnte forligspolitikere, der alle sidder i Folketingets Trafikudvalg.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her