Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

17. januar 2001

Ideologisk hysteri
10. JAN. – Venstrefløjen og socialdemokratiet vægrer sig vanen tro mod udlicitering af offentlige opgaver, skønt der blot er tale om at indføre et marked på udbudssiden. Hvem husker ikke debatten om ’Hilden & The Hackers’ internt i Socialdemokratiet i starten af 90’erne. Denne gang er det imidlertid de borgerlige, V og K, der fra den anden side fremfører et nærmest lige så religiøst forsvar. Der henvises i lind strøm til internationale erfaringer om effektivitet og sparede penge, hvad også danske rapporter fra bl.a. Indenrigsministeriet har kunnet dokumentere. Er den potte så ude? Jeg mindes forleden at have set i tv, en skole, hvis klasselokaler var fuld af møg, svamp og nullermænd efter en – billig – rengøringskontrakt med ISS. Jo, sparede penge, som sagt internationalt – men meldte historien noget om eventuelle internationale nullermænd? Eller er kvalitetssiden af sagen ikke så vigtig?
For og imod er demokratiet i en nøddeskal, men et dogmatisk for eller imod er uhensigtsmæssigt. Jvf. ovenstående har det borgerlige slogan ’bedst og billigst’ undret mig. Når vi privat gør os transaktionsmæssige overvejelser forventer vi den omvendte logik – altså Mercedes dyr og skoda billig, den udsøgte, veltillavede middag dyr og krasseren ved pølsevognen billig. OK, bedst og billigst kan sikkert lade sig gøre – nogle gange! (Fork. af red.)

Henrik Lyngby
Vibevangen 4, 3310
Ølsted

Radikale aftryk
12. JAN. – Kommentar til David Rehlings interview med Chr. Brix Møller og Johannes Poulsen.
Det Radikale Venstre behøver jo ikke stå i stampe rent politisk, fordi partiet er med i regeringen. Det Radikale Venstre består af en meget bred vifte af politikere rundt i landet, hvad både Chr. Brix Møller og Johannes Poulsens indlæg vidner om og ingen radikal kan tvinges til at rette ind efter folketingspolitikernes holdninger. Personligt har jeg intet problem med regeringssamarbejdet, men modsat afholder det mig ikke fra at udtrykke radikale holdninger, som er i modstrid med socialdemokratisk politik. Vi bør som radikalt bagland udvikle den socialliberale idé, ingen tvinger os til passivitet, mens vi afventer nogle triste år i opposition. Vi bør også som radikalt bagland sikre, at vælgerne gøres klart, at der er forskel mellem regeringspartierne, en forskel, som regeringens medlemmer naturligvis begrænses i at uddybe. Der kan naturligvis være tilfælde, hvor ægte radikal politik må afbøjes over for vores regeringspartner, men vores medlemmer af regeringen har modsat været med til at sætte mange radikale aftryk gennem de seneste år. Hvis jeres oppositionsmodel vinder frem betyder det, at vi overlader hele det indledende lovgivningsarbejde til Socialdemokratiet og først senere – på lige fod med de øvrige partier – får mulighed for at påvirke. Lad os derfor forsætte i det nuværende regeringssamarbejde, men lad os huske forsat at udvikle den radikale politik.

Lars Rimfalk Jensen
medlem af Københavns Borgerrepræsentation
for Det Radikale Venstre

Det forsinkede nytårsknald
Århundredets første store kineser er skudt af med A.P. Møllers sponsorat til Riget i Midten, der søger at blive vært for OL i 2008. ’Ren og skær forretning’, lyder det fra Esplanaden. Andre forekommer det en ny type moralsk oprustning!
Og det bliver interessant at se det fusende heksehyl Camilla Martin, når hun møder sine ’venner’ i Athen i 2004.

Birk Keller, Wesselsgade 10,
Kbh. N

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu