Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

13. januar 2001

Nyheder til eftertanke
10. JAN. – TV 2/Nyhederne den 7. januar havde to indslag, som set i sammenhæng var ganske tankevækkende.
Det første var et led i en serie under overskriften »Sæt skatten ned«, som Nyhederne har indledt efter statsministerens nyt-årstale. Heri fremsættes en række uimodsagte påstande om, hvorfor det er en nødvendighed, at danskerne skal betale mindre i skat. Dagens indlæg bød heller ikke på andet end forudsigelige holdninger til udlicitering fra en arbejdsgiverrepræsentant, hvorefter man kastede sig ud i en overfladisk analyse og sammenligning af skatteprocenter på tværs af landegrænser.
Det andet indslag drejede sig om konflikten på en offentlig, tjekkisk tv-station, hvor medarbejderne frygtede for deres uafhængighed af politiske regimer.
Herhjemme skal man ikke forvente hverken konflikt eller demonstrationer, når en offentlig tv-station åbenlyst vælger side til fordel for et politisk synspunkt. Sikkert heller ikke i TV 2’s tilfælde, selvom indslagsrækken »Sæt skatten ned« er et sjældent klart eksempel på politisk stillingtagen. Forleden gik nyhedsoplæseren Jes Dorph-Petersen så vidt som til at kalde Nyhedernes forehavende for »en kampagne«.
Det er muligt, at det danske skattetryk er for stort, men det findes der mange forskellige holdninger til. Derfor må TV 2 Nyhederne sørge for at behandle stoffet nuanceret og objektivt. Ellers vil en del politikere nok få den tanke, at TV 2 ikke gør sig fortjent til licensfinansiering.
(Fork. af red.)

Kasper Bang Nielsen
Ivar Huitfeldts Gade 59A,
Århus

Mytemagerne
9. JAN. – Kronikken i Information den 8. januar »Mytemagerne« har som underrubrik, at »Opgøret med de fortrængte sider af besættelsestidens historie er på vej til at kamme over i det rene sludder. Og det bidrager til groteske myter om Danmark som et land med flere kollaboratører end modstandsfolk«.
Forfatteren, Bjørn Pedersen, betegnes beskedent som historiestuderende ved Københavns Universitet, måske er han ung. I sin konkluderende spalte skriver han bl.a. »Men når revisionisterne i forbindelse med afdækningen af disse huller i besættelseshistorien forsøger at erstatte den hidtidige grundfortælling om besættelsen med en anden og langt dårligere underbygget fortælling om det blakkede folk, der mere eller mindre stod på tysk side, så er det på tide at sige stop.«
For mig har læsning af historiske fremstillinger om min egen tid det særlige pikanteri: Hvordan stemmer nu disse undersøgelser af enkelte områder i besættelsens historie med mine egne erfaringer som københavner gennem disse år? Jeg er født i 1917 og var politisk og historisk interesseret i al fald siden Hitlers magtovertagelse i 1933. – Bjørn Pedersens kronik svarer i sit billede af besættelsestiden i forbløffende høj grad til mine erfaringer på de områder, der under besættelsen kunne opleves og iagttages af almindelige, interesserede borgere.

Johan Garde
Sydtoftevej 1,
2860 Søborg.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu