Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
4. januar 2001

Kommacensur
2. JAN. – Lad være at journalisterne på Information ikke bruger det nye komma, men det er absurd at bladet ikke respekterer at andre gør det. Selv læserbreve som har kommaproblematikken som emne afrettes og får de traditionelle kommaer drysset ned over sig før de præsenteres i avisens spalter.
Prøv lige at styre den røde blyant.

Lilian Jørgensen
Ndr. Fasanvej 70,
2000 F

SVAR: Du har ret i, at kommarettelser i netop kommadebatindlæg er uheldige, så det vil vi forsøge at afholde os fra at gøre fremover. Hvad alle andre indlæg og artikler angår, retter vi – efter bedste evne – ind efter det grammatiske komma.
Red.

Skuffende ligestilling
2. JAN. – Kommentar til kronikken den 30. december om seksualmoral og piger, der siger ja, men mener nej:
Af kronikken fremgår det, at der ikke findes en maskulin udgave af ordet ’narrefisse’.
Her i København kalder vi sådan en ’et skuffejern’. Så vidt er ligestillingen dog nået.

Nanna Munk
Grenågade 10,
2100 Kbh. Ø

Springere
2. JAN. – »Jeg har ikke dårlig samvittighed over at skifte parti og heller ikke over at tage mine udvalgsposter med mig, for mange af mine vælgere er slet ikke socialdemokrater. De har udelukkende stemt på mig som person. Og jeg er jo stadig mig – jeg er Karin«.
Sådan forklarer Karin Storgaard sit mandatrøveri fra Socialdemokratiet i Københavns Borgerrepræsentation til Information 30.-31. december 2000.
Jeg skal oplyse, at Karin Storgaard fik 528 personlige stemmer ved seneste kommunalvalg. Et gennemsnitligt socialdemokratisk mandat kostede 4.005 stemmer. 87 procent af stemmerne fik hun altså fra andre socialdemokratiske kandidater eller listestemmer.
Det er temmelig normalt. Kun 5 af 55 borgerrepræsentanter fik et højere personligt stemmetal, end hvad et mandat koster i gennemsnit. Og det er langt fra sikkert, at disse partiers »kendte ansigter« havde scoret uanset, hvor de havde stået på listerne.
Det er selvfølgelig i orden at blive »klogere« og skifte parti, men det er en demokratisk uskik at tage mandatet med sig – som Socialdemokratiet ganske vist heller ikke holder sig for god til at drage fordel af, når det byder sig. Enhedslisten er vist det eneste parti, som af princip ikke accepterer ’springere’ valgt af andre end ’vore’ vælgere.

Per Bregengaard
borgmester (Enhedslisten)
Rådhuset, 1599 V

Lig i lasten
1. JAN. – Det går aldrig godt, og det er smadder uretfærdigt, hvis vores nye finansminister kører os lige lukt ud over afgrundens rand. Skrænten er faretruende, og det er dybt skræmmende, at hun ikke har ren røv at trutte i. At dømme efter de afslørende finansielle spor fra Solhavegaard er hun et groft eksempel på socialdemokratisk pamper-vanvid.

Jens Emborg
Jacob Lindbergs Vej 12
København NV

Hul eller hul
Allerede i lang tid har man været klar over, at der er hul i ozonlaget. Nu har man også opdaget et hul i Øresundsbro Konsortiets pengekasse. Dette hul overvejer man at gøre mindre ved at nedsætte bro-pengene for lastbilerne, så der kommer mere gang i brotrafikken. Det vil samtidig medføre mere landevejskørsel og dermed et større hul i ozonlaget!
Hvilket hul ville du tage hensyn til?

Eina Berg,
Georginehaven 35,
Smørum

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her