Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

Debat
26. januar 2001

P1 igen igen
19. JAN. – Det er en jævnligt tilbagevendende frustration, at der enten sludresnakkes eller sjuskes utroligt med annonceringen af det, der sendes.
Her hvor jeg bor, kan man høre den tyske radiokanal NDR3, som spiller klassisk musik stort set hele døgnet. Med ægte tysk grundighed bliver alt omhyggeligt annonceret, komponister med det fulde navn, værkets navn med evt. fortegnelsesnr., toneart og i givet fald antal satser. Det kan synes tungt, men hvis man engang imellem tænker lidt på, at der måske dagligt er nye, unge lyttere, som er ret forudsætningsløse udi den klassiske musik, er den tyske model i hvert fald mere musikalsk oplysende og opdragende.
Men i øvrigt om den nye P1: Der bliver mindre og mindre, man kan holde ud at høre: Tiden mellem kl. 8.30 og 9.00 var spændende med Dagens Spids, Miljørapporten og en udsendelse med et gennemgående tema for indeværende uge.
Første gang, jeg opdagede, at der var ændret på programmet, troede jeg, at min radio var indstillet forkert eller at der var skiftet bølgelængder, idet der kom en eller anden form for popmusik ud af højttalerne. Jeg stillede om til P2 – også popmusik – og P3 – også popmusik, d.v.s. alle tre kanaler med samtidig popmusik!
På den ene side er det, som om man ikke tiltror lytterne evnen til at koncentrere sig mere end ca. syv min. ad gangen om et emne – og på den anden side vænner man jo gradvist folk af med at holde opmærksomheden fangen i mere end 5-7 min.

Inge Hald
Kalvørevej 5
Bøjden
5600 Faaborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her