Læsetid: 2 min.

Munter fornuft

Debat
17. januar 2001

P3 er munter – og det har vi nøje tænkt igennem

Radio
Bertil Videt kan ikke lide P3 – og slet ikke den »overfriske« tone og »overfladiske« journalistik. Det fremgår af hans læserindlæg den 8. januar.
Det beklager jeg. Men at det skulle betyde, at han »ikke længere kan få lov til at høre seriøse nyheder, der tager lytterne seriøst«, er vel en lige lovlig overfrisk konklu-sion. DR sender snesevis af nyhedsprogrammer hver dag.

Hver eneste time
Der er radioavis hver eneste time døgnet rundt på mindst en af DR’s radiokanaler. Vores ni regionalradioer sender lokale nyhedsudsendelser dagen igennem. P1 er fyldt med nyheder og baggrundsstof fra morgen til aften: Orientering, Kulturnyt, Refleks, Indblik m.m., og som noget nyt har P1 fra årsskiftet indført et morgenmagasin kl. 8.30 med bl.a. erhvervs- og arbejdsmarkedsstof.
P4 har sit eget morgenmagasin med historier fra hele landet og sender derudover både timenyheder og regionalnyt. Og som rosinen i pølseenden har også P3 nu lanceret en række nyhedsprogrammer om eftermiddagen. Det er disse programmer, Bertil Videt har stillet ind på og ladet sig provokere af.

Fanden er altid løs
Det er svært at tilfredsstille alle. Som radiolyttere vil vi alle sammen gerne høre de samme slags programmer, f.eks. nyheder, og helst på de samme tidspunkter, f.eks. ved middagstid. Men vi stiller forskellige krav til udsendelsernes form og sprog. Derfor har DR lige siden 50’erne tilbudt to eller flere samtidige radioprogrammer, så lytterne altid har mere at vælge imellem. Også dengang gav det problemer, og folk skrev læserbreve om, at DR splittede befolkningen og sænkede åndeligheden ved at folk kunne fravælge den seriøse, såkaldt »højere« oplysning på den gamle kanal. I 1963 introducerede DR P3, og så var Fanden løs igen.
Avisernes ledere og debatspalter føg igen med fy-ord, der fordømte Statsradioens undergravning af seriøsiteten. Især de nye P3-nyheder, der dengang kun varede tre minutter, blev kritiseret for deres hæsblæsende overfladiske korthed. Forfatteren Knud Poulsen noterede sig, at det var tankevækkende, at loven om P3 og dyreværnsloven blev vedtaget samme dag.

DR’s pluralisme
Her 37 år og et monopolbrud senere er der vel kun få, som undrer sig over, at også radioprogrammer – lige såvel som aviser – kan præsentere nyheder og journalistik på forskellige måder. Og endnu færre, der forlanger, at alle programmer skal lyde ens. Personligt og professionelt finder jeg det ikke foruroligende, at pluralismen får lov at trives, også i DR, og at folk vælger forskelligt. DR har pligt til at søge at tilfredsstille alle lyttergrupper. Jeg håber, at også Bertil Videt vil vide at finde mindst ét godt tilbud på en af DRs frekvenser.
Hvad det hele skulle have med unges intelligens at gøre, forstår jeg ikke. Det må stå for Videts egen regning. DR inddeler ikke befolkningen eller lytterne i dumme og mindre dumme. Vi gør, hvad vi kan for at favne alle, både unge og ældre, og tilbyde dem både seriøse og muntre radioprogrammer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her