Læsetid: 1 min.

Ordhippier

15. januar 2001

Folk læser mig, som fanden læser Bibelen

Etnisk
Uffe Rasmussen (UR) og Inger Holst (IH) har kommenteret min kritik af Naser Khaders politiske opportunisme (20.december) med deres retoriske spørgsmål.
UR spørger, hvorfor jeg ikke har fordømt Khomeinis Fatwa mod Rushdie, og IH lovpriser et nedladende ord som ’halalhippie’ og hævder, at det afspejler dansk virkelighed, mens ord som ’Onkel Tom’ og ’kokosnød’ er udanske og derfor ikke kan bruges om Naser Khader. Jeg har forventet med min kritik at nuancere debatten og give et bud på, hvad menige etniske minoriteter tænker. Jeg er ikke interesseret i ordkløveri, pseudointellektuel argumentationsform eller i at blive belært om ytringsfrihed i et samfund, som på mange punkter har europæisk rekord i diskrimination af etniske minoriteter.
Jeg har skrevet mange artikler i marts 1989 , hvor jeg tog afstand fra mordtrusler (læs interview med Morten Sabroe i Information den 20. februar 1989). Jeg er ikke en religiøs person og kan ikke lide blanding af religion og politik og foragter vold. Men jeg kan heller ikke acceptere, at en forfatter håner og latterliggør verdens andenstørste religion. Ytringsfrihed skal være under ansvar, og staten skal beskytte minoriteters rettigheder – ikke kun socio-økonomisk, men i høj grad også religiøst og kulturelt.

Hvorfor?
Det fører mig samtidig til at spørge Inger Holst: Hvorfor må Naser nedvurdere anstændige mennesker, både danskere og indvandrere, mens jeg ikke må stille spørgsmålstegn ved hans absurditeter og billige populisme?
Enhver sociolog eller sprogforsker vil kunne fortælle dig, at begreber både kan være lokale og universelle, fordi de ikke alene afspejler lingvistiske konstruktioner, men også holdninger, synspunkter og mentale tilstande. Det er latterligt at påstå, at ’halalhippie’ passer til den danske virkelighed, mens begrebet ’Onkel Tom’ ikke gør.
Faktum er, at Danmark er på samme stade, som England og USA var for 30 år siden i forhold til minoritetsrettigheder. Spørg sociolog Mustafa Hussein, som bruger betegnelsen ’haramhippie’ (forbudt hippie) for folk som Naser Khader i Politiken den 2.januar.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu