Læsetid: 2 min.

Ryg ad helvede til

Debat
8. januar 2001

Hundrede år med tobak har gjort os klogere – men hvad med alkoholen?

Uvaner
For 100 år siden blev der solgt tobak på apotekerne, og det var en almindelig opfattelse også blandt læger, at tobak var sundt og virkede forebyggende på visse infektionssygdomme. I dag har dette ændret sig totalt. Med læge Tage Voss’ som en uskøn undtagelse advarer lægerne og i hvert fald deres organisation mod rygning, og i årsskiftets anledning oplyser pressen, at antallet af rygere fortsætter med at falde: I 1953 røg 59 pct. af befolkningen i år 2000 var dette tal nede på 33 pct. og antallet af lungekræfttilfælde – tobaksrøgens tro følgesvend – er nu også faldende. I det netop udkomne nr. af Røgfrit Miljø, organ for landsforeningen af samme navn har landsformanden, Harris Troensegård i Svendborg skrevet følgende vers:

Har I været med til et møde, fyldt med røg så tyk og sej,
at det krænked jeres lunger? Det har jeg!
Jeg har set så tykke tåger, fyldt med giftig røg i mængder,
at jeg svor jeg ville flygte, kilometervise længder.

Men det er trods alt færre og tyndere tobakståger end for år tilbage, og alt tyder på, at denne udvikling vil fortsætte. Sundhedsminister Arne Rolighed har således overvejelser om at forbyde rygning på værtshuse. Men netop disse er et af arnestederne til et andet af vort lands alvorlige socialmedicinske problemer: Alkoholisme.
Og årsagen til denne alkohol er i modsætning til tobakken ikke på tilbagetog. Forbruget har stabiliseret sig på et uacceptabelt højt niveau, ca. 12 liter 100 pct. alkohol pr. indbygger over 14 år. Den »offentlige mening« på dette område er, at det er galt at drikke for meget, men det er rivegalt slet ikke at drikke, og mange læger anbefaler et moderat alkoholforbrug.
Men jeg er overbevist om, at om 100 år vil såvel lægestand som »den offentlige mening« stå lige så undrende over for vor tids holdning til alkohol, som vor tids mennesker står undrende over for troen på tobakkens gunstige virkninger for 100 år siden, og til den tid vil alkohol blive betragtet som tobak i dag: Som et ubetinget samfundsonde.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her