Læsetid: 2 min.

Betaler sig

S-tog til Roskilde er en forbedring af den kollektive trafik med perspektiver
Debat
22. februar 2001

Trafikalt
S-togsdrift fra København til Roskilde vil her og nu bevirke en væsentlig forbedring af den kollektive trafik på denne strækning, og ved en senere udbygning af princippet om at køre S-tog på fjerntogsspor kan der skabes store forbedringer andre steder i Hovedstadsområdet. Projektets gode samfundsøkonomiske rentabilitet på syv pct. er udtryk for fordelene.
For rejsende fra Roskilde giver projektet flere tog i timen, kortere rejsetider og flere direkte forbindelser. Antallet af regionaltog Roskilde–København forbliver uændret. Der foreligger dog den mulighed, at man kan vælge at bruge frigjort kapacitet til et ekstra godstog pr. time i stedet for et regionaltog. Med projektet vil køretiderne for regionaltog mellem Roskilde–København kunne reduceres i forhold til i dag, og den hurtigste forbindelse kan komme ned på 18 minutter. Passagerer fra Roskilde helt til København vil selvfølgelig fortsætte med at benytte regionaltoget, men de, der skal til betydelige stationer som Tåstrup, Albertslund og den kommende Danshøj station ved Ringbanen, vil fore-trække S-toget, fordi de vil få direkte forbindelser.

Flere direkte tog
Hedehusene og Trekroner vil blive betjent med S-tog ligesom på det øvrige S-togsnet og dermed få forøget tog-antallet til tre i timen fra de nuværende 1-2 i timen. Disse stationer vil få flere direkte forbindelser, men rejsetiden til København vil blive et par minutter længere.
S-togsprojektet hjælper på kapaciteten mellem København–Roskilde, idet den nuværende ledige kapacitet på S-banen nyttiggøres således, at der kan frigøres kapacitet på fjernbanen. Der skal ikke reserveres to af de fire spor mellem Høje Taastrup–Roskilde til S-tog – alle spor vil kunne anvendes af såvel S-tog som af fjerntog.
S-togsdriften skal ske ved hjælp af 2-systems tog, der er udstyret fleksibelt, så de både kan køre på S-banen og fjernbanen.

Giver fortsat mulighed
Projektet giver ikke den langsigtede løsning på kapacitetsproblemerne mellem Hovedstaden og resten af landet. Men mulighederne for senere udbygning bliver bestemt ikke forringet. Det vil fortsat være muligt at bygge et ekstra spor mellem
Hvidovre–Høje Taastrup. Derudover er det også muligt at beholde en arealreserva-
tion for en nybygget bane København–Ringsted via Køge. Disse arealreservationer indgår i det lovforslag, der fremlægges i nær fremtid. Som anden etape på S-togsprojektet vil etablering af 2-systems drift mellem Kastrup og Roskilde frigøre yderligere kapacitet på fjernbanen mellem Roskilde og København. Det vil markant forbedre mulighederne for kollektiv trafikbetjening af de nye bydele på Amager. Desuden vil et Parkér og Rejs anlæg ved motorvejen vest for Roskilde kunne flytte rejsende fra bilerne over i togene.
På lidt længere sigt er en anvendelse af konceptet på Kystbanen oplagt. Ved at lade 2-systems tog fra S-banen fortsætte fra Klampenborg ad Kystbanen til f.eks. Kokkedal eller Nivå vil rejsetiden for de ydre Kystbanestationer kunne reduceres markant, samtidig med at der vil blive flere direkte rejser fra de indre stationer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her