Læsetid: 2 min.

Derfor dur S-tog

S-tog til Roskilde er en ekstra valgmulighed, ikke tvang for alle rejsende
Debat
10. februar 2001

Trafikalt
Den 8. februar har Jens Rasmussen et indlæg med overskriften ’S-tog til Roskilde dur ikke’. Overskriften er misvisende både i forhold til sagens realiteter og egentlig også for, hvad forfatteren selv mener.
Det er nemlig en afgørende misforståelse, at rejsende mellem Roskilde og København i fremtiden skal benytte S-tog og derfor får en længere rejsetid end i dag.

Omstigningsmulighed
Roskilde bliver et knudepunkt med omstigningsmulighed mellem regionaltog og S-tog. Alle regionaltog vil derfor skulle standse i Roskilde, og togpassagererne får her mulighed for at vælge mellem flere – ikke færre – tog. Rejsende fra Roskilde vil i fremtiden kunne vælge mellem at tage et af de regionaltog, som kører hurtigt til København på mellem 20 og 22 minutter (i hurtigste fald endda 18 minutter for tog, som netop på grund af S-togsbetjeningen ikke længere behøver at standse undervejs) eller at tage et S-tog, hvis man skal til de store mellemstationer f eks. Glostrup eller videre til Ringbanen via den nye S-togstation Danshøj vest for Valby. Det er naturligvis tilladt at benytte et af de nye S-tog hele vejen Roskilde– København – i så fald tager turen 28 minutter (ikke 30–35 minutter).

Forbedret trafikbetjening
Faktisk er der med løsningen lige præcis tale om den model, som Jens Rasmussen finder positiv, nemlig en forbedret trafikbetjening af mellemstationerne Glostrup, Albertslund, Taastrup, Hedehusene og Trekroner ved anvendelse af nye to-strøms S-tog. Kapacitetsaflastningen af fjernbanesporene er i første omgang begrænset til et enkelt regionaltog i timen, men vi satser på efterfølgende også at etablere S-tog mellem Roskilde og Kastrup, hvorved aflastningen af fjernbanesporene bliver større.
Jeg er helt enig med Jens Rasmussen i, at den gennemgribende løsning på kapacitetsproblemerne vest for København ville være at etablere en ny bane mellem København og Ringsted over Køge. Men den er meget dyrere end S-togsløsningen, og jeg ser ingen aktuelle muligheder for at bygge en sådan bane. Jeg ønsker dog at opretholde nødvendige arealreservationer, så vi ikke lægger hindringer i vejen for en fremtidig realisering.
I stedet for at afvente den store, perfekte løsning tager vi med S-togsprojektet hul på en proces, der sikrer mindre, men følelige forbedringer på kort sigt. Det sker uden at foretage dispositioner, der vil være spildt i forhold til den ideale langsigtede løsning. Derfor dur S-tog til Roskilde.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her