Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

21. februar 2001

Manglende ord i debatindlæg
20. FEB. – Jeg sidder og læser Information fra den 17. februar efter en travl weekend med aftenvagter på det plejehjem, hvor jeg er ansat som social- og sundhedsassistent. Jeg er helt opslugt af debatindlægget »Vi må udvikle en dødskunst »Af Jacques Gauguin – og så sker det igen: Slutningen er faldet ud.
Indlægget vedrører et emne som inden for min faggruppe bliver diskuteret meget, dvs. menneskesyn og etik, og jeg er dybt skuffet over at blive snydt for forfatterens velovervejede og velformulerede synspunkter.
Er kunsten at læse korrektur helt uddød?

Shuli Andersen
Herman Bangs Vej 21, Silkeborg

SVAR: Nej, korrekturlæsning finder fortsat sted, men havde forleden en uheldig dag, hvilket vi dybt beklager.
Der var faldet et halvt ord ud i Gauguins indlæg. Den sidste sætning skulle i sin helhed have været: »Bør vi kalde det en sygdom, når den efterladte efter 50 års ægteskab ikke ønsker at leve videre og af lægevidenskaben bliver kaldt: depressiv og behandlingstrængende?«
Red.

Har bredden ikke en grænse?
14. FEB. – En gruppe borgerlige liberalister føler sig så klemt, at de har måttet etablere noget, de kalder Mod-ATTAC. Markedskræfterne skal have lov til at råde, insisterede folketingsmedlem Rikke Hvilshøj fra minimal-statsteoretiker Anders Fogh Rasmussens eget parti.
Derfor blev jeg forbavset, da Christian Friis Bach fra Mellemfolkeligt Samvirke opfordrede disse liberalister til at gå med i ATTAC: – Det ville være meget bedre, hvis disse folk ville gå ind i ATTAC og sige: Vi vil gerne være med til at præge denne bevægelse i en positiv retning, sådan at ATTAC ikke bliver et stenkastende forsvar for nationalstaten, sagde MS-formanden.
Efter min opfattelse er det vigtigt, at ATTAC bliver en bred bevægelse mod globaliseringens negative konsekvenser for de i forvejen dårligst stillede. Derfor skal ATTAC også være i stand til at rumme forskellige opfattelser af, hvem de konkrete krav skal stilles til, og hvor der er størst chance for at finde lydhørhed. Men er det ikke absurd at udstrække denne bredde til at inkludere liberalister, som af princip er imod at lægge begrænsninger på markedskræfternes uhæmmede hærgen?
Jeg synes, at vi skal byde Mod-ATTAC velkommen som en modstander, der vil få enhver dyst mellem Brøndby og FCK til at ligne det lokalopgør, som det på alle måder er! Og så vil jeg i øvrigt opfordre Christian Friis Back til at holde op med at fremstille det, som om der er risiko for, at ATTAC falder i hænderne på stenkastende nationalister. Også her kan et Brøndby-FCK-billede bruges. De tusinder af fredelige fans skal ikke gøres ansvarlige for, hvad et par håndfulde går og laver!

Søren Søndergaard
Enhedslisten, Christiansborg
1240 København K

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu