Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
17. februar 2001

S-togsvrøvl fra Buksti
12. FEB. – Det er noget sludder, når trafikminister Jacob Buksti (den 10. februar) skriver, at S-tog dur mellem København og Roskilde. Buksti skriver om et knudepunkt i Roskilde, hvor togpendlerne kan skifte mellem regionaltog og S-tog i Roskilde? I realiteten kun de, der skal til Trekroner og Hedehusene. Passagerer, der skal til Albertslund og Glostrup, har jo i dag en glimrende skiftemulighed til S-togene i Høje Tåstrup. Nej, det, der er brug for, er, at regionaltogene mod København har større mulighed for at komme igennem til tiden, og det kræver større sporkapacitet. Med S-tog fra Roskilde vil der blive endnu større trængsel på sporene end nu. Jacob Busti skylder stadig at forklare os, hvorfor udbygningen af banen Ringsted-København – udover at Buksti er valgt i Valby – ikke længere er så essentielt vigtig som for et par år siden. Dagsordenen er måske i virkeligheden at få endnu flere til at vælge bilen frem for toget, til glæde for vennerne i bil- og oliebranchen? Indtil videre er det jo lykkedes meget godt for regeringen!

Peter Bo Nielsen
Mosekrogen 57, Søborg

Pensionistmad
11. FEB. – Inden for det seneste halve år har jeg været til to større fester. Her er det gået op for mig, at når det drejer sig om mad, findes der et industriprodukt til enhver lejlighed.
Karlebo kommune er en af de kommuner, som har udliciteret levering af mad til ældre borgere. Licitationen er gået til ’God Mad’, vistnok hjemmehørende på Frederiksberg. De ældre og deres pårørende har ikke været ubetinget tilfredse med ’God Mad’, hvilket har ført til en del skriverier i den lokale presse. I forlængelse af denne debat måtte lokalpolitikere ud som prøvesmagere. Et af de produkter som blev anmeldt – i juli måned og ikke positivt – var kartoffelmos.
I juli måned er der højsæson for nye danske kartofler, og af dem laver man ikke kartoffelmos. Med stor sandsynlighed var det anmeldte produkt et industrielt pulverprodukt. Og ’dueæggene’, som Bent Brogaard omtaler i sit indlæg den 8. februar, er fra glas eller måske fra vacuumpakning.
Når man – som jeg – er stærkt på vej til folkepensionsalderen, kan man af og til blive noget bekymret for dagen og vejen. En af de ting, jeg indfletter i min aftenbøn, er: Fri mig fra kommunen og ’God Mad’, for kommer jeg under dem, vil jeg aldrig mere opleve en nyopgravet og nykogt dansk kartoffel. Skulle det – mod forventning – vise sig, at industriproduktet forsyner mig med såvel de primære som de sekundære stoffer, som jeg har brug for, vil jeg dog alligevel miste smagsoplevelser og livskvalitet.

Anna Juhl
Engstien 5
2980 Kokkedal

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her