Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
12. februar 2001

Ned ad bakke
8. FEB. – Det var en fornøjelse at læse »Sats på cykler« den 5. februar. De to skribenter har forstået, hvad der skal til for at få to fluer med et smæk:
nLøsning af trafik-kaos.
nMere motion som kan forbedre folks helbred.
Jeg cykler selv til og fra arbejde, og det glæder mig altid, men jeg kan godt forstå en lidt overvægtig dame, som bliver skræmt af tanken om at cykle hver dag, eller en lidt nedslidt 50-årig, som ikke rigtig gider.
Jeg vil tilføje en idé til den store plan, Bonnè og Hass har beskrevet i artiklen: Med hensyn til udbygning af cykelstier kunne man bruge samme metode, som romerne anvendte til at føre vand til den evige stad. De byggede de berømte akvædukter med en lille skråning, som fik vandet til at glide hen til byen. Systemet skulle anvendes begge veje med det resultat, at folk kunne bevæge sig hurtigt og anstrenge sig rimeligt.

Francesco Minopoli
Lyngborghave 22, Birkerød

Nordatlantisk
6. FEB. – Den vedvarende politiske aktivitet på Færøerne falder fortsat ikke i god jord i det officielle Danmark. Kan det sammenbrudte forhandlingsklima snart blive koldere? Kan døren snart lukkes mere i?
Så længe færøsk mentalitet gøres til lukket land, står man med en brækket nøgle i hånden.
Men det er ikke synd for lille Danmark, når man selv klistrer døren til.
»Nej til maj« – tænk hvis de uforstandige færinger nu stemmer ja?

Ole Kløcker
Gasværksvej 35
1656 København V

Hvad fatter gør, er altid det rigtige
8. FEB. – 90 procent af de giftefærdige nydanskere med tyrkisk eller pakistansk baggrund, bosiddende i Ishøj, bliver ramt af kærlighed ved første blik, når de på en ferietur i det gamle hjemland for første gang nogensinde, eller efter 10, 15, 20 år, præsenteres for den fætter eller kusine, som deres far har truffet aftale om, de skal giftes med. Som de sagde i den australske film, Muriels bryllup: »What a coincidence!«
Nogen vil måske spørge: Hvorfor er den udkårne aldrig en dansker eller en anden nydansker? Hvortil kun er at svare: Jamen, der er jo kun den eneste ene. Og den nål i høstakken finder far hver gang!

Gunnar Rasmussen
Kronprinsensvej 42, 2000 F

Forbud
2. FEB. – ’Mental masturbation’ kalder Bashy Quraishy dele af Salman Rushdies De sataniske Vers og kræver forbud mod værket (Politiken 18. februar 1989).
»Jeg har altid taget afstand fra Khomeinis fatwa,« erklærer samme i Information 1. februar 2001.
Humanist? Demokrat? Muslimsk taqiyah?

Kåre Bluitgen
Ryesgade 5, Kbh. N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her