Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
2. februar 2001

Bagmænd eller formænd
*Det er da så glimrende at få fat i bagmændene bag handlen med kvinder, men jeg savner at få diskuteret de mænd, der gør handlen mulig ved at bruge prostituerede. Er de så formænd, hvis de andre er bagmænd eller er det de virkelige bagmænd? Det er vældig bekvemt at snakke om de slemme bagmænd, for dem skal politiet tage sig af dejligt langt borte. Men naboen eller ægtefællen, der finansierer prostitutions- og narkoindustrien, er nærmest fraværende i debatten, selv om de er forudsætningen for hele svineriet.

Gunna Starck
Rosengården 5
Kbh. K

Snage-tv
27. JAN. – Snage-tv, som den nyeste udvikling indenfor medie-shows, blev kaldt i en artikel i Politiken. Det startede med at man udstillede folk og ydmygede dem i robinsonserien. Nu har det grebet om sig til et Orwellsk niveau med de nye Big Brother- serier, der går deres sejrsgang over EU.
Big Brothers tv-kameraer hører alt, og ser alt 24 timer i døgnet for en gruppe mennesker, der er spærret inde sammen, i nogle uger.
Desværre er det blevet et
seerhit, at snage i andre folks liv, og man kan nu kun spekulere på, hvor grov mediet bliver i sin snagen i den næste type serier af den slags. Det groveste eksempel jeg har hørt var en japaner, man havde lukket inde i et værelse uden at fortælle ham, hvad det gik ud på. Der løb han så nøgen rundt i adskillige uger, mens mange millioner seere så på, og vandt sin daglige mad, ved hjælp af quizer.
Man kan kun håbe, han har lagt sag an mod tv-selskabet, da han til sidst opdagede, hvad der foregik.
Orwells – Big Brother is watching you – bliver virkelighed i nærmest uhyggelig grad. På den måde bliver den omsiggribende overvågning i resten af samfundet, nærmest noget acceptabelt som folk tilpasser sig til.
Man skal være overvåget, ellers føler man sig simpelthen ikke trygge i samfundet længere, sådan kan udviklingen blive hvis vi ikke passer på. Vi skaber et samfund, hvor volden, hetzen og utrygheden stiger og gør os bange for hinanden. Volden stiger i hvert fald i mediet, og ønsket om at straffe stiger tilsvarende, og konsekvensen er et utrygt samfund.

Henrik Stampe Jensen
Landlystvej 24 B, 2500 Valby

Zahavi til bedømmelse, igen
29. JAN. – Da Information åbenbart skønner, at avisens læsere er interesseret i, hvordan min disputats Self-awareness and Alterity er blevet modtaget internationalt (ellers var Nexøs kommentar den 11. januar næppe blevet trykt) vil jeg her tilføje nogle manglende brikker.
I Journal of Consciousness Studies (7. oktober 2000) beskriver John Burkey bogen som ’stringent argumenterende’, ’fremragende’ og ’enestående klar’ og han konkluderer: »Argumentationens spændvidde, problemformuleringerne, og de detaljerede beskrivelser er dybt imponerende. Self-awareness and Alterity vil ikke kunne undgå at hæve niveauet af den aktuelle filosofiske diskussion af selvbevidsthed.«
I Philosophy in Review (February-June 2000) anfører Robert Piercey at Self-awareness and Alterity rummer en ’ambitiøs’ og ’original’ diskussion af subjektivitet og selvbevidsthed, der samtidig er ’rigorøs’, ’tilgængelig’ og ’fængslende’. Han konkluderer: »Resultatet er et ekstremt interessant værk, der vil få stor indflydelse både i fæ-nomenologiske cirkler og i andre grene af filosofien.«
Lad mig endelig blot nævne, at min disputats i oktober 2000 vandt The Edward Ballard Book Prize in Phenomenology som årets bedste fænomenologiske bog. Begrundelsen for valget kan findes på www.phenomenologycenter.org/ballprz.htm.

Dan Zahavi
Danish Institute for Advanced Studies in the Humanities
Vimmelskaftet 41A, Kbh. K

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her