Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. februar 2001

Sproget
25. JAN. – I et læserbrev bragt den 18. januar under overskriften ’Sproget for helvede’ gør indsenderen (Børge Olsen, Hinnerup) ironisk opmærksom på, at man har givet det nye tema i Luftskibet betegnelsen Get a life og givet artiklen den 12. januar overskriften ’Connecting arbejde og familie’. Og ærlig talt forstår jeg heller ikke, at man ikke har valgt at formulere tema og overskrift på dansk, hvis det hele nu er så vigtigt.
Skyldes det almindelig liderlighed efter at få lov at afprøve sit engelsk (amerikansk)? Eller giver det mon større troværdighed – credability som det hed hos Chr. Monggaard Christensen for et stykke tid siden?
Rigtig komisk bliver det, når man ser annoncen for konferencen Get a Life, hvor man har været nødt til at gøre opmærksom på, at konferencesproget er dansk! Og det er selvfølgelig prisværdigt; men det er jo næsten værre, end hvis der havde stået, at konferencesproget var engelsk.

Finn Køster
Østerbrogade 54A
2100 Kbhv Ø.

Et lille pip
21. JAN – I anledning af den nyopståede debat omkring kunstnersammenslutningerne kunne der tilføjes et lille pip.
Midt i vor medieskabte virkelighed er det en umulighed at etablere en udstillingsform, der bare har et gran af nyskabelse; hvad der den ene dag får medierne op af hullerne, går den næste dag til grunde som total intetsigende og gammeldags. Det hævdes fra visse meningsdanneres side, at sammenslutningerne er forudsigelige og etablerede. Jeg vil vove den påstand, at det forudsigelige også er til stede på flere udstillinger som bestyres af kunsthistorikere og kuratorer, her tænker jeg især på Arken og Statens Museum For Kunst og visse gallerier, vi ser her den ene videoinstallation efter den anden, og gang på gang introduceres disse for beskueren som det sidste nye, selv om de ligner hinanden til forveksling.
Fornyelsen kommer ikke af tidsånden, – hvad det så end er for en størrelse? – men inde fra hver enkelt kunstner, vel at mærke hvis hun eller han, har evnen til at hive det inderste op og ikke lade det første det bedste modeflop være vejviser. Det må jo erkendes at en kunstoplevelse, det være sig billedkunst, teater, musik eller litteratur jo ikke forekommer lige så tit som underholdningsindustriens evindelige, imbecile lykkehjulsudsendelser. Der laves jo mange udstillinger men kun få kunstudstillinger, så uanset hvor meget der fra sammenslutningernes side gøres for at få unge kunstnere med, enten som gæster eller som medlemmer, er problemet stadig uløst med hensyn til forudsigeligheden. De unges kunst er jo lige så trendy som kunstnersammenslutningernes, blot med den forskel at de ofte ligger under for den hastighed vor nutid bevæger sig med. Zapperkulturen fornægter sig ikke .
Det kan jo tænkes, at ordet fornyelse slet ikke kan bruges i år 2001?
Måske ville fornyelsen ligge i, at der ingen fornyelse blev?

Ole Olesen
Eremitageparken 109 2B
2800 Lyngby

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her