Læsetid: 3 min.

S-tog til Roskilde dur ikke

800 millioner ud af vinduet - der er brug for hurtige regionaltog, ikke snegle-S-tog
Debat
8. februar 2001

Trafikalt
Mens debatten om trafikforliget i starten mest gik op i vægtningen mellem biltrafik og kollektiv trafik, og siden i lokale udmeldinger fra kommuner og amter der ikke fik deres ønskede veje, er der ikke rigtig nogen, der for alvor er gået ind i debatten om hvorvidt de 800 millioner til S-tog til Roskilde, vil være givet godt ud.
Lokalt set – i Roskilde – har det været svært at finde begejstringen frem, og det skyldes naturligvis at man er bange for at miste den betjening med regionaltog til København, der er i dag. Turen Roskilde–København H gøres i dag på 20-25 min. med regionaltog, mens en S-togstur skønnes at ville vare mellem 30 og 35 min.

Trafikpolitik på landsplan
Nu skal trafikpolitik jo ikke føres lokalt, men på landsplan. Trafikministeriet nævner da heller ikke i teksten til trafikforliget at trafikbetjeningen af Roskilde bliver bedre. Begrundelsen for at forlænge S-banen fra Høje Taastrup til Roskilde er, at man således kan overflødiggøre hele udbygningen af Ringsted–København H-strækningen. Man argumenterer med, at man ved forlængelsen af S-banen til Roskilde vil kunne få op til 10 tog mere i timen mellem Roskilde og København – på S-banen vel at mærke, men er det her, behovet reelt er?
For at vurdere det, må man kende trafikken, og se på om den kan overføres til S-tog. Langt størstedelen af trafikken mellem Roskilde og København H består af regionaltog til/fra Lolland-Falster, Slagelse og Kalundborg samt intercitytog til/fra Fyn-Jylland. Disse kan ikke erstattes med S-tog. Så er der godstog og lufthavnstoget til/fra Roskilde. De kan heller ikke erstattes af S-tog. Til sidst er der nogle få regionaltog, der kun kører Roskilde-København, som godt kan erstattes af S-tog, men gevinsten herved er til at overse.
I dag er problemet at intercity- og regionaltogene i myldretiden kører »i halen« på hinanden, og at ét forsinket tog, med usvigelig sikkerhed også forsinker efterfølgende tog.

Tvivlsomt S-togsprojekt
Det er meget svært at se, at en S-bane mellem Roskilde og Høje Taastrup vil lette på disse problemer. Ikke desto mindre er det det, man frejdigt påstår, mens man i samme åndedrag ophæver anlægsloven om anlæg af en ny jernbane mellem Ringsted og København H!
Og det er her, den virkelige skandale er: Ved at bevilge midler til et tvivlsomt S-togs-projekt, afskærer man sig fra senere at gennemføre det projekt, som virkelig kunne afhjælpe trafikproblemerne mellem København og landsdelene.
Det er her mistanken om, at der igen er kommet lokalpolitik med ind i trafikpolitikken opstår. Jacob Buksti er valgt i Valby, og de Vestkøbenhavnske (socialdemokratiske) borgmestre har hele tiden været imod udbygningen af Ringsted-København-banen, som de kun har kunnet se ulemper af i forhold til deres kommuner.
800 millioner rækker ikke til en ny Ringsted-Københavns-bane, men af hensyn til fremtiden, vil det være himmelråbende dumt at ophæve arealreservationerne.

Langt større fleksibilitet
Én positiv effekt ved en S-bane til Roskilde vil der dog være: En bedre trafikbetjening af stationerne i Trekroner og Hedehusene mellem Roskilde og Høje Taastrup. Denne forbedring ville dog nemt kunne opnås, hvis en mindre del af de nye S-tog, som DSB får leveret de kommende år, blev leveret som »tostrømstog«, der både kan køre på S-banenettets jævn-strømssystem og de øvrige baners vekselstrømssystem. Med nutidens elektroniske reguleringsteknik er en sådan løsning hverken teknologisk eller økonomisk uopnåelig. En sådan løsning på »S-tog til Roskilde« vil være billigere og give langt større fleksibilitet, da alle togtyper vil kunne anvende de eksisterende fire spor mellem Roskilde og Høje Taastrup, hvoraf de to ellers skulle ombygges til S-tog
Det må dog stadig fastholdes, at den eneste gennemgribende løsning på fremtidens jernbanetrafik mellem København og landsdelene er en ny jernbane fra Ringsted over Køge til København. Den løsning vil f.eks. kunne nedbringe rejsetiden mellem København og Næstved fra ca. 60 til ca. 40 minutter.
Hvis det bliver en realitet, kan det godt være at økonomiministeren kan få børnefamilierne til at flytte til Næstved!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her