Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
21. marts 2001

Kineseri
17. MAR. – Tak til Klaus Rifbjerg for kras kommentar på rette sted og tid (den 15. marts) og et spørgsmål til kulturredaktøren. I K’nyt (samme dato) ses: ’HKH kineseren’.
Hvem, hvad, hvorfor? Hvor dum kan man blive, før man ikke længere er den mindst dumme?

Erik Lyng
Jægerhøjen 24, Thisted

SVAR: At kalde prinsesse Alexandra for ’HKH kineseren’ er på kanten, men efter min mening ikke ud over.
Christian Lund

Beklikkelse
19. MAR. – Den 24.marts gør Morten Thing mig til både medlem og repræsentant for en forening, jeg ikke er medlem af. Og hans næste indlæg 12. marts gør mig til løgner. Vist har jeg engang meldt mig ind i Den Danske Forening (Thing kan oplyse mig om, at det var i 1989!) men da jeg for en del år siden meldte mig ud igen, er jeg ikke medlem af den og endnu mindre repræsentant for den.
Det mest forbløffende i hele denne historie er Things graven i de personlige forhold hos folk, han polemiserer imod. Er det en sædvanlig fremgangsmåde hos folk med doktorgrad? Thing kan sågar fortælle mig i hvilket år det var, og burde også fra samme efterretningskilde fortælle mig, hvornår jeg meldte mig ud. Men hvad er denne kilde? PET? En marxistisk efterretningstjeneste? Det vil jeg gerne have svar på. Hans andet læserbrev med titel ’Er Cain Medlem?’ insinuerer, at jeg har løjet. Det vil jeg have en undskyldning for.

Geoffrey Cain
Rebekkavej 5, Hellerup

SVAR: Overskriften ’Er Cain medlem?’ er avisens og i øvrigt ikke velvalgt i forhold til læserbrevets indhold, hvor der ikke stilles spørgsmåltegn ved udmeldelsen. Vi undskylder, at den misvisende overskrift kan have sået tvivl om Geoffrey Cains troværdighed.
Red.

EU-galskab
19. MAR. – Ritt Bjerregaard finder det »smadder uretfærdigt«, at Danmark skal straffes fordi der er kvægsygdomme i England og Frankrig.
Baggrunden er den, at Norge, Canada og andre lande har udstedt forbud mod import af animalske produkter fra Danmark på grund af den verserende mund-og klovsyge i EU.
Madministeren kan åbenbart ikke se logikken, men det er vi andre, der kan. Nu har den politiske elite i Danmark i mere end 25 år forsøgt at lokke/true den danske befolkning ind i en ’stadig snævrere politisk union‘, hvis slutmål uvægerligt må blive en forbundsstat med fælles mønt, fælles udenrigs- og militærpolitik, fælles retsregler, fælles politi og fælles ydre grænser, mens de indre grænser ophæves. Og fra 2004 sandsynligvis også en fælles forfatning.
Når formålet har været, at EU udadtil skal opfattes som en helhed, er det naturligt, at også Danmark inkluderes, når kvægsygdomme forhindrer eksport.
Jens Kimby

JuniBevægelsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her