Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
20. marts 2001

Solen pletter
14. MAR. – Et er at man ikke kan lide f.eks Bjørn Lomborg og hans besynderlige statistiske kortsluninger, det kan jeg personligt ikke selv, og et er, at man ikke kan lide Henrik Svensmarks teorier om solens aktiviteter, men noget andet er, at man enten ikke vil vide af Svensmark eller ikke forholder sig korrekt til hans arbejde. Som f.eks. i lederen forleden, hvor Ebbe Sønderiis end ikke nævner Svensmark med et eneste ord, og senest i indlæg af Bent Sørensen, hvor Svensmarks teori bliver affærdiget som statistisk uholdbar – ja, nærmest som sludder.
Jeg har set udsendelsen om Svensmarks solteorier, og husker at han ikke afviste drivhusteorien, men hans pointe er, at den nuværende stigning i jordens gennemsnitlige temperatur kan skyldes solen, men på sigt vil CO2 udledningen overtage som den væsentligste faktor.
Svensmarks ærinde – og i øvrigt andre forskere – er altså ikke at afvise drivhusteorien fuldstændigt, men at forsøge at påvise at tingene er mere sammensatte end som så. Det ville da være betryggende, hvis det viser sig at dommedag er udsat lidt endnu, og at der er tid til at handle rationelt. Man må forsøge at få de apokalyptiske tvangsforestillinger dæmpet lidt ned. Engang var det »profitratens tendens til fald«, og deraf følgende mulige revolutionære tilstande. Nu er det debatten om en usikker temperatur på jorden der får selv de klogeste til – i bedste mening – at glemme at holde hovedet koldt.

Frank Klevenhaus
Volmer Kjærs Alle 24, Kastrup

Psykiatriens niveau
15. MAR. – I en artikel i Information den 13. marts fortæller Merete Nordentoft, formand for Dansk Psykiatrisk Selskab, om opsøgende psykoseteams. Der er en gruppe af psykiatriske patienter, som åbenbart ikke magter at holde forbindelsen med distriktspsykiatrien, og denne gruppe kan nås af et opsøgende team.
Det er absolut vigtigt, at der gøres en indsats for psykiatriske patienter. Nogle af dem er måske de mest udstødte i dagens samfund, samtidig med at de plages af deres alvorlige sindslidelse. I en del tilfælde vil opsøgende arbejde kunne hjælpe her.
Men det er efter min mening også vigtigt, at der ikke kun er tale om en social indsats. Det skal være psykiatriske og psykologiske fagfolk, der kommer til. Disse fagfolk må have en baggrund i videnskabelig forskning på området. Det rejser igen spørgsmålet: Findes der en forsvarlig forskning i Danmark om skizofreni? Vil Merete Nordentoft oplyse, hvor store beløb der gives ud til forskning her i landet dels i offentligt, dels i privat regi? Jeg kan på forhånd frygte, at beløbene er små, og at den behandling, man kan give skizofrene patienter, er derefter. Den videnskabelige indsigt er utilstrækkelig, og samfundets opfattelse af patienterne er dybt forældet. Det gælder også forslagene om psykoseteams. Man må konstatere, at de fleste af de tiltag, der foreslås over for patienterne, udmærket kunne gennemføres ud fra en forestilling om, at psykiatriske patienter er mennesker, der er besat af onde ånder. Psykiatrien og samfundet som helhed må se at komme videre.

Kell Helmer
Øster Allé 56, Middelfart

Betonliberalisme
Er Anders Fogh Rasmussen igen gået hen og blevet betonliberalist? Han gør globalisering til et fænomen der – uanset hvilke interesser der står bag – må ses som »et vigtigt fremskridt i menneskehedens historie«, der sikrer demokrati, frihed og velstand overalt. Og mennesker der anfægter denne liberale verdensorden gøres til suspekte, samfundsomstyrtende individer.
skriver Hans Branner i ATTAC-debatten på www.information.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her